Pół wieku ISPO Munich

0
64 wyświetleń

Odbywające się w stolicy Bawarii, Monachium, targi ISPO Munich to obecnie największe targi ogólnosportowe na świecie. W dniach 26‒29 stycznia 2020 r. odbędzie się jubileuszowa edycja targów. W 2020 mija dokładnie 50 lat od powstania pierwszej imprezy.

Na ponad 200 000 mkw. w 18 nowoczesnych halach targowych swoją ofertę prezentuje tu dzisiaj ponad 2800 marek sportowych z całego świata. Monachijskie targi co roku odwiedza ponad 80 000 profesjonalistów z branży sportowej.

A jakie były początki tej imprezy?
Pierwsze targi ISPO odbyły się 8 marca 1970 roku na terenach targowych M.O.C. w centrum miasta. Trwały trzy dni. Na 45 000 mkw. wystawiło się wówczas 816 wystawców z 25 krajów, a targi odwiedziło ponad 10 000 odwiedzających z 34 krajów. Tak duża frekwencja ze znaczącym odsetkiem gości zagranicznych była zaskoczeniem nawet dla kierownictwa targów. Imprezą zainteresowały się media publiczne. Jedna z głównych stacji telewizyjnych w Niemczech Zachodnich ‒ ZDF prowadziła nawet transmisję na żywo z terenów targowych w swoim studiu sportowym.

Kolejne edycje targów rozwijały się na fali sukcesu premierowej imprezy oraz „przedolimpijskiej gorączki” w Monachium (letnie igrzyska olimpijskie w Monachium odbyły się w 1972 roku ‒ przypom. autora). „Olimpijska” edycja targów odbyła się w okresie pomiędzy zimowymi igrzyskami w Sapporo a letnimi w Monachium. Otwierał ją Hans Dietrich Genscher, ówczesny minister spraw wewnętrznych Republiki Federalnej Niemiec.
W pierwszych latach ofertę targową zdecydowanie zdominowały sprzęt sportowy i obuwie. Odzież powoli zdobywała coraz większe przestrzenie prezentacyjne, ale co ciekawe ‒ pierwszy pokaz mody sportowej (odzieży narciarskiej) odbył się na targach dopiero w 1982 roku.

Targi premier i trendów
Dzięki wczesnemu terminowi odbywania się targi ISPO zostały nazwane „targami premier”. Ta nazwa pozostaje aktualna do dzisiaj. Targi odbywające się co roku na przełomie stycznia i lutego są pierwszą międzynarodową imprezą targową branży sportowej, na której większość marek sportowych pokazuje najnowsze kolekcje i innowacje, które w sprzedaży pojawią się dopiero w kolejnym sezonie.

W 1979 roku, przy okazji 10. rocznicy zimowo-wiosennych targów ISPO, do portfolio targów dochodzi edycja jesienna – w konsekwencji pojawia się funkcjonujące aż do 2006 roku rozróżnienie na ISPO Winter i ISPO Summer niosące za sobą naturalny, uwarunkowany także cyklem produkcyjnym i kontraktacyjnym, podział oferty. W trakcie jesiennej edycji prezentowana jest oferta związana ze sportami letnimi oraz całorocznymi. Zimowo-wiosenna edycja skupia się przede wszystkim na sportach zimowych, prezentując międzynarodowe trendy sportowe, które podchwytuje cała Europa (przełom lat 80./90. snowboard, lata 90. dynamiczny rozwój nart carvingowych).

Nowa lokalizacja
W 1999 roku targi ISPO przenoszą się do nowego obiektu wybudowanego na terenach dawnego lotniska w Monachium ‒ New Munich Trade Fair Centre. Pierwsza edycja na nowych terenach okazuje się ogromnym sukcesem. Nowoczesne hale i doskonale wyposażona infrastruktura targowa wielu wystawcom pomagają rozwinąć skrzydła i osiągnąć wiodącą pozycję w branży sportowej. Niewątpliwą atrakcją tej edycji jest mierząca 100 m długości i 25 m wysokości sztucznie naśnieżona rampa, na której wykonywane są mrożące krew w żyłach tricki i akrobacje na deskach snowboardowych i nartach.

Konkurs dla start-upów
W 2000 roku odbywa się pierwsza edycja organizowanego do dziś i aktualnie największego na świecie konkursu dla start-upów w branży sportowej – BrandNew-NewBrands (obecnie ISPO Brandnew). Zwycięzcą pierwszego konkursu Brandnew jest Robby Naish. Dzięki tej nagrodzie kitesurfing zyskuje międzynarodową popularność.

ISPO rusza na podbój Azji
W 2005 r. rozpoczyna się azjatycka ekspansja targów ISPO. Początkowo targi zimowe odbywają się w Szanghaju, w 2007 r. przenoszą się do Pekinu, gdzie jako zimowa edycja pod nazwą ISPO Beijing są organizowane do dnia dzisiejszego. Dziesięć lat później pojawia się letnia edycja targów z lokalizacją w Szanghaju ‒ ISPO Shanghai.

Segment premium
Tymczasem w Monachium powstaje koncept ISPO Vision, w ramach którego w oddzielnej hali w specjalnie zaaranżowanym ambiente prezentowane są marki premium z segmentu sports i lifestyle fashion (można tu zobaczyć ofertę takich marek jak m.in.: Emporio Armani, Bogner, Sportalm, Canada Goose, Peak Performance), mody która poza światem sportu coraz częściej wychodzi na ulice ekskluzywnych kurortów narciarskich, a w konsekwencji przenosi się również do miast.

Zawsze na czasie
W 2001 r. targi ISPO zostają określone mianem wydarzenia wyznaczającego trendy w branży sportowej.
Pierwsza dekada XXI w. w międzynarodowej branży sportowej stoi pod znakiem intensywnego rozwoju tzw. wearable technologies (nowych technologii zintegrowanych z odzieżą i sprzętem sportowym), które szybko zyskują również oddzielną platformę prezentacji na targach ISPO. Nagrodę ISPO Brandnew zdobywa wtedy kurtka ze zintegrowanym telefonem komórkowym. Kolejnym mocnym trendem, związanym z demograficznym problemem, jakim jest starzeniem się społeczeństw, jest zmiana kursu branży sportowej na tzw. Best Agers (pokolenie 50+). Na fali intensywnego rozwoju marek outdoorowych do głosu dochodzi także idea tzw. zrównoważonego rozwoju, związana z produkcją odzieży i sprzętu turystycznego z możliwie jak największym poszanowaniem dla środowiska naturalnego.

ISPO to więcej niż wystawa
Oferując dodatkowe usługi tzw. ISPO Business Solutions, takie jak konferencje szkoleniowe ISPO Academy, serwis informacyjny o branży sportowej ISPO.com, ISPO Job Market ‒ portal dla osób szukających pracy w branży sportowej czy ISPO Open Innovation ‒ usługa pozwalająca markom rozwijać produkty razem z ich ostatecznymi użytkownikami, targi ISPO z 4-dniowej imprezy targowej odbywającej się raz do roku zmieniają się powoli w działającą off- i online 365 dni platformę wsparcia biznesu dla branży sportowej.

Health & Fitness
W ostatnich latach megatrendem obecnym w zasadzie na każdym rozwiniętym rynku jest ruch i zdrowy styl życia. Opierając się na tym trendzie na targach ISPO w 2014 roku krystalizuje się po raz pierwszy nowy segment Health & Fitness, w ramach którego reprezentowana jest także kategoria Running.
Bieganie pojawia się także w formie eventu towarzyszącego edycji ISPO w latach 2018 i 2019. W 2018 roku w przeddzień targów na terenie dawnej wioski olimpijskiej Olimpia Park odbywa się premierowa edycja ISPO Night Run na dwóch dystansach: 5 i 10 km, w którym bierze udział ok. 500 uczestników. Dystans 10 km wygrywa ku zaskoczeniu wszystkich Polak, Krzysztof Wołowczyk z Warszawy, student Politechniki Warszawskiej, zwyciężając tym samym z faworytem tego biegu, niemieckim biegaczem długodystansowym Sebastianem Hallmannem.

OutDoor Show
W lutym 2018 r. European Outdoor Group podejmuje decyzję o przeniesieniu targów outdoorowych OutDoor Show odbywających się do tej pory we Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim do Monachium. Za zmianą lokalizacji głosuje 65 proc. firm członkowskich EOG uprawnionych do głosowania. Tym samym do portfolio targów ISPO trafia letnia impreza outdoorowa OutDoor by ISPO, której pierwsza edycja odbyła się w dn. 30.06‒3.07.2019 na Nowych Terenach Targowych w Monachium.

Więcej informacji o targach ISPO i branży sportowej na www.ispo.com

Źródło: materiały prasowe

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ