Doświadczenie, ukończone szkolenia, a może kompetencje miękkie? Czym powinniśmy się kierować w rekrutacji trenerów personalnych do pracy w klubie? Oto kilka sprawdzonych, praktycznych wskazówek.
W Trener Indywidualny Health Club, który działa na rynku od 2011 r., jestem odpowiedzialny za proces rekrutacji, wdrażania, szkolenia oraz kontroli pracy zespołu trenerów personalnych. Obecnie współpracujemy (w różny sposób) z około setką trenerów personalnych i fizjoterapeutów. Można więc powiedzieć, że mam na tym polu spore doświadczenie, którym chętnie się podzielę w poniższym artykule.
Rekrutacja trenerów: dwa etapy
Sam proces rekrutacji trenerów do pracy w klubie podzieliłbym na dwa zasadnicze etapy. Pierwszy to weryfikacja tzw. kompetencji twardych, czyli kwalifikacji trenerskich, dotychczasowej edukacji oraz rekomendacji. Na pierwszym etapie polega on na zapoznaniu się z CV kandydata oraz wyszukaniu o nim informacji w sieci. Nie wyobrażam sobie bowiem, żeby trener personalny tam nie istniał!
Dalsza część pierwszego etapu procesu rekrutacji trenera odbywa się w trakcie spotkania w klubie, gdzie dopytuję dokładnie o doświadczenie, ukończone szkolenia oraz dalszą planowaną ścieżkę rozwoju.
Dopełnieniem tego etapu jest umówienie kandydata z jednym z naszych Master-Trenerów. Pokazują oni kandydatowi jak pracujemy w TI oraz weryfikują pewne kompetencje. To np. umiejętności posługiwania się narzędziami do diagnostyki funkcjonalnej oraz zdolność do szybkiego proponowania alternatywnych ćwiczeń, gdy docelowe stanowisko pracy jest akurat zajęte.
Drugi etap, w moim przekonaniu ważniejszy od pierwszego, polega na ocenie kompetencji miękkich kandydata, czyli jego umiejętności komunikacyjnych oraz motywacji z jaką do nas przyszedł. To absolutnie kluczowe!
Kandydat musi wiedzieć DLACZEGO chce być trenerem personalnym. Musi potrafić to przekazać oraz musi wiedzieć, DLACZEGO stara się o pracę akurat w TI Health Club.
Jeśli jest to jedno z zajęć, jakie wykonuje, i nie wiąże z nim swojej przyszłości, a nasz klub jest jednym z wielu, do którego aplikuje, to z pewnością nie będziemy z taką osobą współpracować. Wzajemne zrozumienie naszych misji i motywacji działania jest w takiej współpracy arcyważne.
Umiejętności komunikacyjne sprawdzam poprzez przykładowe „kejsy”, z jakimi spotykamy się w codziennej pracy z podopiecznymi w sali. Myślę tu o spadkach ich motywacji, braku satysfakcji z wyników, czy rożnych typach osobowości. Inne „kejsy” to także motywacja klientów, którzy do nas trafiają i, uzależnione od tych motywacji typy komunikacji kierowane w ich stronę.
Jeśli widzę, że trener nie ma z tym problemu i szybko „łapie” o czym mówię, wtedy bardzo dobrze rokuje to na naszą przyszłą współpracę.
Najważniejsze cechy trenera
Piszę, że kompetencje miękkie oceniam znacznie wyżej od twardych, ponieważ w klubie mamy wypracowany niezwykle precyzyjny system szkoleń dla trenerów. Jesteśmy w stanie szybko nauczyć teorii i praktyki z dziedziny treningu siłowego, medycznego, fizjologii wysiłku, kwestii motoryki i wielu innych. Jeśli jednak kompetencje komunikacyjne kandydata nie będą na wystarczającym poziomie, to powyższe umiejętności nie przełożą się na sukces w pracy trenera personalnego.
System, który opisuję, sprawdza się od wielu lat. Prowadzimy obecnie ponad 2000 treningów personalnych miesięcznie, a liczba zatrudnionych u nas trenerów stale rośnie.
Podobny schemat działania wdrożyłem w drugiej lokalizacji, którą prowadzę od kilku miesięcy wraz z żoną. W małym studiu treningu personalnego pod Warszawą ten sam system także sprawdza się doskonale. Dlatego taki właśnie rekomenduję osobom odpowiedzialnym za rekrutację trenerów w swoich firmach, życząc im powodzenia.
Tomasz Gać, wiceprezes Zarządu, Trener Indywidualny Sp. z o.o.
Jest absolwentem warszawskiej AWF na kierunku trenerskim oraz Wyższej Szkoły Rehabilitacji na kierunku fizjoterapia. Ukończył także uczelnie na kierunkach biznesowych. Jako trener personalny pracuje od 2007 r. W Trener Indywidualny Health Club jest odpowiedzialny na organizację procesu treningu personalnego. Rekrutuje nowych trenerów, planuje szkolenia zespołu, optymalizuje procesy, odpowiada za marketing, komunikację i sprzedaż treningów.