Polak-kibic czy Polak-sportowiec?

Badanie SportWave 2018 stanowi podsumowanie wyników jednej z największych analiz szeroko rozumianej tematyki sportu w Polsce. Prezentuje profil Polaków jako amatorów aktywności fizycznej oraz Polaków–kibiców. Opisuje ich zwyczaje, postawy i opinie. Odkrywa również, gdzie w sporcie jest miejsce dla marek. Poniżej prezentujemy fragmenty raportu.

 

“Temat sportu wywołuje ożywione reakcje nie tylko wśród kibiców, ale także wśród marketerów. Jesteśmy świadomi tego, jak ważne są emocje w skutecznych
strategiach komunikacyjnych marek. Wielkie emocje towarzyszą również zmaganiom sportowców. Jest wiele sposobów na połączenie świata emocji sportowych z markami.
Tegoroczne Mistrzostwa Świata pokazały jednak, że samo wykorzystanie tak nośnego
tematu jak Mundial w komunikacji nie wystarczy… a nawet może zaszkodzić. Pojawienie
się ogromnej liczby reklam o tematyce piłkarskiej zaowocowało szumem informacyjnym,
w konsekwencji czego połowa Polaków nie była w stanie przypisać tej futbolowej komunikacji
do żadnej [!] marki. Badanie SportWave 2018 przybliża nam świat kibiców oraz sympatyków aktywności fizycznej. Dzięki tej wiedzy możemy jeszcze lepiej planować strategie i
komunikacje dla marek odnoszących się w swoich działaniach do szeroko rozumianej
tematyki sportu” – Izabela Albrychiewicz, CEO Wavemaker Poland.

 

Jak wynika z badania SportWave, 9 na 10 (89%) dorosłych Polaków deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu uprawia sport lub inną aktywność fizyczną. Na pierwszym miejscu znalazła się jazda na rowerze. Taki sposób aktywnego spędzania wolnego czasu przynajmniej okazjonalnie praktykuje aż 62% respondentów. Kolejne cztery dyscypliny wymieniane przez ankietowanych to spacer/ trekking (42%), pływanie (40%), fitness/ ćwiczenia (38%) i bieganie/ jogging (37%). Pozostałe to: siłownia, piłka nożna, taniec, siatkówka, Nordic Walking.

Wśród najpopularniejszych dyscyplin sportowych uprawianych przez Polaków, najbardziej kosztowne okazują się być treningi siłowe. Na ten cel ankietowani deklarują wydatki na poziomie ok. 1556 zł rocznie (w tym 1173 zł to średnie koszty treningów, a 384 zł to koszty odzieży i sprzętu).  Na fitness ankietowani zadeklarowali wydatki rzędu 1046 zł (w tym 794 zł to średnie koszty treningów, a 252 zł – koszty odzieży i sprzętu). Najmniej na swój sport wydają biegacze – 668 zł.

Pod względem popularności – treningi siłowe są 6 najchętniej uprawianą przez Polaków aktywnością fizyczną. Nieco częściej siłownię odwiedzają mężczyźni niż kobiety (33% vs
28 %). Sympatycy ćwiczeń siłowych podkreślają ich rolę przede wszystkim w kwestiach poprawy kondycji, zdrowia oraz sylwetki. Wśród trenujących jedynie co ósmy (13%) należy
formalnie do klubu. Podobny odsetek bywalców siłowni (13%) bierze udział w zawodach sportowych. 3/4 sympatyków ćwiczeń siłowych odwiedza siłownię co najmniej raz w tygodniu. Średni czas, który w ciągu tygodnia poświęcają oni na treningi to nieco ponad 4 godziny (dominują ćwiczący 2 godziny tygodniowo). Statystyczny bywalec siłowni może pochwalić się 5-letnią historią treningów. Średni miesięczny koszt treningów deklarowany przez 52% ankietowanych trenujących na siłowni to 98 zł.

Raport pokazuje również, które marki kojarzone są z treningami siłowymi, a także jak użytkownicy siłowni korzystają z mediów społecznościowych.

W raporcie znalazły się też dane dotyczące Polaków jako kibiców. Sportem, który jest największym magnesem dla Kowalskiego jest piłka nożna. 6 na 10 Polaków ogląda mecze piłkarskie przynajmniej od czasu do czasu. O miano sportu narodowego dzielnie walczą też skoki narciarskie. Poczynania skoczków w sezonie śledzi 50% rodaków. Na kolejnych 3 miejscach znalazły się siatkówka, lekkoatletyka, piłka ręczna.  13% ankietowanych w ogóle nie kibicuje (nie ogląda sportu w dostępnych kanałach w internecie, TV czy na żywo).

Metodologia badania: CAWI. Badanie wykonano w maju 2018 roku na próbie 2026 Polaków w wieku 15+ korzystających z internetu.

Źródło: raport SportWave/ agencja Wavemaker

 

- REKLAMA -