Dzięki szczeremu odpowiadaniu na pytania klientów małe firmy mogą rywalizować ze znacznie większymi, globalnymi korporacjami. Sprzyja temu skrupulatne zbieranie informacji i chęć odpowiedzi na pytania klientów. Dzięki metodzie TAYA, opisanej w książce autorstwa Marcusa Sheridana, można usystematyzować komunikację i prowadzić ją znacznie spokojniej.
Książka nosi tytuł „Co chce wiedzieć klient? Jak tworzyć treści w inbound marketingu i sprzedaży odpowiadające na pytania odbiorców”. Opisana w niej przez Marcusa Sheridana metoda TAYA stała się strategią biznesową. I strategia, i książka odniosły na świecie ogromny sukces. Mają całe rzesze swoich zwolenników. Właściciele, menagerowie, osoby z działów marketingu zaczęli z sukcesami prowadzić komunikację w swoich firmach opartą na metodzie TAYA.
W poniższej publikacji chciałbym dokonać krótkiej recenzji, a wraz z nią udzielić rekomendacji dla branży, bo książka, którą jakiś czas temu przeczytałem zainspirowała mnie do wielu konkretnych działań.
Skuteczna rywalizacja z dużymi graczami
Samo określenie TAYA pochodzi o od pierwszych liter słów składających się na zdanie „They Ask, You Answer” (pl: oni pytają, ty odpowiadasz). Filozofia tej metody polega na skrupulatnym zbieraniu wszelkich pytań, wątpliwości oraz rekomendacji od klientów lub potencjalnych klientów, a następnie odpowiadaniu na nie w formie artykułów, wpisów na blogu, wpisów w mediach społecznościowych lub krótkich filmików.
Marcus Sheridan, autor książki „Co chce wiedzieć klient?”, twierdzi – podając liczne przykłady – że tego typu strategia z jednej strony zapewnia nam nieograniczone wręcz zasoby i inspiracje do tworzenia kontentu, z drugiej – kontent jest po prostu niezwykle użyteczny i odpowiada wprost na pytania rynku.
Metodę TAYA wdrożyły na całym świecie niemal wszelkie branże. Wśród nich są tak różne od siebie jak: branża basenowa (od niej się zaczęło), branża sprzętu AGD, kawiarnie i wiele, wiele innych.
Przykłady opisywane w książce jasno pokazują, że dzięki właściwemu i – co ważne! –szczeremu odpowiadaniu na pytania klientów, małe firmy i podmioty skutecznie mogą rywalizować ze znacznie większymi, globalnymi korporacjami, za którymi stoją wielkie agencje reklamowe z nieograniczonymi budżetami na marketing.
Manager, copywriter, operator
Chciałbym tu wspomnieć jeszcze o dwóch ważnych kwestiach opisywanych w książce.
Pierwszą z nich jest funkcja kontent menagera, czyli osoby odpowiedzialnej w firmie za planowanie strategii komunikacyjnej, która czerpie z wszelkich wewnętrznych zasobów firmy, składać je w całość, opisuje, nagrywa, a wreszcie publikuje na dostępnych w firmie nośnikach. Taka osoba, aby skutecznie wykonywać swoje zadania, powinna mieć dużą swobodę działania oraz powinna być odciążona z innych, bieżących i powtarzalnych obowiązków. Może współpracować np. z operatorem video, ale może też sama przygotowywać materiały. To samo dotyczy copywriterów lub osób piszących artykuły.
Ważne, aby wspomnianego materiału było dużo, żeby pojawiał się on regularnie i, co najważniejsze, żeby pochodził z wewnętrznych zasobów firmy, z jej życia codziennego i od ludzi, którzy z firmą są związani. Tylko wtedy będzie autentyczny i będzie spełniał swoją funkcję.
Autor książki podaje konkretne artykuły i filmiki video, które należy stworzyć i umieścić na stronie internetowej firmy. Są one uniwersalne dla wielu branż i bez problemu możemy je nagrać i opisać z uwzględnieniem specyfiki tego, czym się zajmujemy. W branży fitnessowo-treningowej mamy tu ogromne pole do popisu.
Systematycznie i taniej
Muszę powiedzieć, że jeszcze na długo przed lekturą „Co chce wiedzieć klient” wdrażałem i wykorzystywałem z powodzeniem wiele z opisywanych strategii, ale teraz stało się to wszystko uporządkowane, działaniom są przypisane odpowiednie priorytety, ramy czasowe oraz osoby odpowiedzialne za ich wdrożenie.
Dzięki temu jestem zupełnie spokojny o naszą komunikację. Po krótkim czasie obserwacji całego systemu planujemy sukcesywnie zmniejszać koszty, które ponosimy na płatny marketing obsługiwany przez agencję reklamową. Myślę, że jest tu spore pole do optymalizacji.
Polecam zarówno samą książkę, jak możliwości związane z metodą TAYA.
Tomasz Gać, wiceprezes Zarządu, Trener Indywidualny Sp. z o.o.
Jest absolwentem warszawskiej AWF na kierunku trenerskim oraz Wyższej Szkoły Rehabilitacji na kierunku fizjoterapia. Ukończył także uczelnie na kierunkach biznesowych. Jako trener personalny pracuje od 2007 r. W Trener Indywidualny Health Club jest odpowiedzialny na organizację procesu treningu personalnego. Rekrutuje nowych trenerów, planuje szkolenia zespołu, optymalizuje procesy, odpowiada za marketing, komunikację i sprzedaż treningów.