Hatalska na Impact’21: algorytmy niszczą relacje

Spłycenie relacji międzyludzkich i ograniczenie zdolności do odczuwania empatii to najpoważniejsze negatywne skutki oddziaływania technologii informacyjnych na człowieka i społeczeństwo. Tak mówiła Natalia Hatalska, prezeska Infuture Institute, podczas wystąpienia otwierającego kongres Impact’21. Wydarzenie to odbywa się w dniach 27-28 października 2021 r. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, wydawcy Magazynu Fitness Biznes.

Od technologii nie uciekniemy, ale musimy patrzeć na nie przez pryzmat ważnych dla człowieka wartości

– powiedziała Natalia Hatalska.

Impact’21: W imieniu wspólnych wartości

Prezeska Infuture Institute przywołała w tym kontekście wyniki badań. Wskazują one, że takie wartości jak bezpieczeństwo, szacunek, wspólne dobro, tolerancja, kreatywność, wrażliwość czy odwaga są wspólne dla wszystkich ludzi niezależnie od ich poglądów.

Według niej, to do tych właśnie wartości należy się odwoływać przy tworzeniu nowych regulacji prawnych regulujących sferę technologii komunikacyjnych. Warto wziąć je pod uwagę także przy podejmowaniu decyzji biznesowych czy działań społecznych.

„Musimy zmieniać te technologie, które odbierają wolność i prywatność, które pogłębiają nierówności społeczne, których głównym celem jest generowanie zysków, a nie poprawa jakości życia, oraz te które pozbawiają empatii i uniemożliwiają budowanie głębokich intymnych relacji z innymi ludźmi” – apelowała Natalia Hatalska.

Zdaniem Natalii Hatalskiej, internet i media społecznościowe zmieniają zachowania człowieka i sposób komunikacji. Wskutek tego fizycznie i psychicznie ludzie oddalają się od siebie. Ludzie stają się osamotnieni oraz zaczynają siebie i innych traktować jak przedmioty.

A to przecież łączenie się ludzi w grupy zapewniło gatunkowi ludzkiemu przetrwanie

– przypominała.

Impact’21: Uzależnieni od wyrzutów dopaminy

Natalia Hatalska podkreślała, że algorytmy wykorzystywane w komunikacji internetowej pogłębiają polaryzację oraz zamykają ludzi w bańkach własnych poglądów i przekonań. Jeżeli do ludzi tkwiących w tych bańkach docierają ze świata zewnętrznego nowe informacje lub ukazywany jest inny kontekst rzeczywistości, to ich reakcją na to jest strach i agresja.

„Lajki i mechanizmy w mediach społecznościowych miały nam pomóc w docieraniu do wartościowych treści. Efekt jest taki, że uzależniły nas od wyrzutów dopaminy, hormonu szczęścia i przyjemności” – przestrzegała prezeska Infuture Institute.

Wskazywała, że internauci chcą mieć coraz więcej lajków. W efekcie przekraczają kolejne granice, publikując coraz bardziej kontrowersyjne lub prywatne treści.

Kongres Impact’21 to miejsce wymiany poglądów oraz merytorycznych dyskusji toczonych na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii w kontekście „czwartej rewolucji przemysłowej”. Uczestnicy debat i spotkań będą poszukiwać rozwiązań, które mogą okazać się kluczowe w budowie potencjału rozwojowego polskiej gospodarki.

Źródło: PAP Mediaroom/ Fot. PAP/S.Leszczyński

Przeczytaj też Branża sportowa: sytuacja oczami analityków

- REKLAMA -