Co piąty Europejczyk korzysta z urządzeń typu wearables

Jak wynika z danych unijnego urzędu statystycznego Eurostat, w 2020 roku już co piąty Europejczyk korzystał z urządzeń typu wearables. Są to m.in. smartwatche, smartbandy, okulary i kaski z obsługą rozszerzonej rzeczywistości, smart-ubrania czy smart-buty etc.

Urządzenia i ich popularność

Z opublikowanego przez Eurostat badania wynika, że w 2020 roku 19 proc. Europejczyków w wieku 16-74 lata korzystało z takich urządzeń jak smartwatche, smartbandy i innych podłączonych do internetu. Wśród młodszych (16-24 lata) odsetek ten wyniósł 28 proc. i malał wraz z wiekiem ankietowanych osób. I tak w grupie wiekowej 25-54 lata z urządzeń tych korzystało 23 proc. badanych. Z kolei w przedziale 55-64 lata było to 11 proc. W grupie 65-74 lata zaledwie co 20 (5 proc.) badany korzystał z urządzeń tego typu.

W 2020 roku urządzenia typu wearables najpopularniejsze były w Czechach, Finlandii oraz Estonii. Korzystało z nich odpowiednio 35 proc., 33 proc. i 31 proc. mieszkańców. Najrzadziej z tego rodzaju sprzętu korzystali z kolei mieszkańcy Grecji (7 proc.), Rumunii (8 proc.) i Cypru (9 proc.). W Polsce odsetek osób używających różnego rodzaju wearables wyniósł w 2020 roku 13 proc.

Wearables zmieniają życie

Upowszechnienie urządzeń typu wearables zostało uznane przez Panel dla Przyszłości Nauki i Technologii Parlamentu Europejskiego (Panel for the Future of Science and Technology – STOA) za jedną z dziesięciu nowych technologii, które w największym stopniu zmienią życie ludzi.

W raporcie STOA z 2016 roku na temat technologii wearables czytamy m.in.

„Smart Wearables oferują bezprecedensowe możliwości sprostania palącym wyzwaniom społecznym poprzez dostarczanie rozwiązań w obszarach zdrowego starzenia się, monitorowania pacjentów, zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa w pracy, zwiększania produktywności, zarządzania energią w domach i innych”.

STOA podkreśla w raporcie, że rozwój technologii wearables stanowi dla Europy szansę na odzyskanie konkurencyjności w produkcji urządzeń teleinformatycznych. W przeciwieństwie do przemysłu komputerowego lub mobilnego rynek urządzeń typu wearables nie jest jeszcze zdominowany przez azjatyckich i amerykańskich wielkich graczy.

Źródło: materiały prasowe EuroPAP News
Fot. Daniel Korpai/Unsplash

Przeczytaj też Multisportowy smartwatch

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ