Co dziesiąty Polak nie był na lekcjach wychowania fizycznego

0
51 wyświetleń

W dniach 23-30 września odbywa się Europejski Tydzień Sportu. To okazja do aktywizacji lokalnej społeczności. Tym czasem co dziesiąty Polak powyżej 15. roku życia przyznaje, że nie brał udziału w lekcjach wychowania fizycznego – wynika z badania MultiSport Index 2019. Z okazji Europejskiego Tygodnia Sportu eksperci przypominają, że ten problem wciąż się pogłębia. Obecnie w Polsce z lekcji WF-u rezygnuje nawet 20 proc. uczniów. Jeśli młode pokolenie nie zmieni nawyków, może być pierwszym, które będzie żyło krócej niż ich rodzice.
W Polsce jedynie co czwarte dziecko spełnia minimalne zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące aktywności fizycznej, ćwicząc co najmniej godzinę każdego dnia – 420 minut tygodniowo.

– Szkoły zapewniają uczniom 180 minut aktywności fizycznej w tygodniu pod opieką nauczyciela wychowania fizycznego. Oznacza to, że WF pomaga najmłodszym w zrealizowaniu niewiele ponad 40 proc. potrzebnej dawki ruchu. Ale tylko tym, którzy stawiają się na lekcjach wychowania fizycznego – mówi dr Janusz Dobosz z Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej, AWF Warszawa. Z deklaracji nauczycieli zebranych w ramach programu Aktywne Szkoły MultiSport wynika, że w 2019 r. nawet 20 proc. dzieci nie uczestniczy w lekcjach WF-u. Wśród nich aż 22 proc. zwalnianych jest na prośbę rodziców.

Problem zwolnień z WF-u narasta od lat. Najnowsze badanie MultiSport Index 2019 pokazuje, że co dziesiąty Polak powyżej 15. roku życia nie uczestniczył w zajęciach wychowania fizycznego. To aż 3 miliony mieszkańców naszego kraju! Gdy spojrzymy na aktualne deklaracje nauczycieli, zauważymy, że w ciągu jednego pokolenia problem absencji na WF-ie wzrósł dwukrotnie i dziś dotyczy co piątego dziecka w Polsce – podkreśla Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems, firmy będącej inicjatorem badania MultiSport Index i programu Aktywne Szkoły MultiSport.

Im młodsi, tym bardziej wymagający i leniwi
W trakcie badania MultiSport Index zapytano Polaków, jak oceniają zajęcia WF-u z czasów swojego dzieciństwa. Aż 14 proc. respondentów wspomina lekcje negatywnie. Najgorzej oceniają je dwudziestolatkowie, najlepiej zaś osoby po 30. roku życia.
– Widzimy, że aktywność fizyczna młodego pokolenia stale spada. 30 lat temu najbardziej dostępną formą rozrywki były dla dzieci zabawy podwórkowe, trzepak i plac zabaw. Dziś dzieci chętniej niż w berka, wybierają statyczne formy aktywności, chociażby przed monitorem komputera. W ten sposób osiągają podobny poziom rozrywki przy znacznie mniejszym wysiłku. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja dla zdrowia najmłodszych – mówi dr Janusz Dobosz.

Międzynarodowe badanie Global Matrix 3.0 wykazało pod koniec 2018 r., że aż 80 proc. dzieci i młodzieży w Polsce prowadzi siedzący tryb życia. Ten z kolei został uznany przez WHO za czwartą, wiodąca przyczynę zgonów na świecie. Podążając za tymi statystykami Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że jeśli nawyki dzieci nie ulegną zmianie, obecne młode pokolenie może być pierwszym, które będzie żyło krócej od swoich rodziców.
– Jeśli taka sytuacja się utrzyma, niebawem sprawność fizyczna nawet 60 proc. dzieci w Polsce będzie – mierząc miarami z 1979 roku – na słabym lub bardzo słabym poziomie. W 1979 roku tak niski poziom sprawności odnotowywało około 11,5 proc. młodych ludzi. Sprawność fizyczna dzieci z 1979 roku była o 4,5 proc. wyższa niż ich rówieśników z 2009 r. – dodaje dr Janusz Dobosz.

WF oczami dziecka
Badania przeprowadzone w ramach programu Aktywne Szkoły MultiSport (ASM) wykazały, że główną przyczyną niechęci dzieci do lekcji wychowania fizycznego są monotonia zajęć, ćwiczenia przekraczające możliwości uczniów oraz niezadowolenie z własnych osiągnięć sportowych. Jednocześnie sympatyczny i kreatywny wuefista jest w stanie wpłynąć na zaangażowanie aż 57 proc. uczniów. Jak zapewniają eksperci nie chodzi o wyszukane i kosztowne formy aktywności, a nadanie prostym ćwiczeniom angażującego kontekstu, np. w formie bajkowej fabuły, która poruszy wyobraźnię najmłodszych. W ramach I edycji programu Aktywne Szkoły MultiSport 35 podstawówek z Dolnego Śląska przy wsparciu ekspertów wprowadziło w codzienność uczniów proste, choć ciekawe pomysły zwiększające ich aktywność w czasie lekcji czy przerw. Lekcje na piłkach, aktywne przejażdżki do szkoły, czy taneczne zajęcia WF-u sprawiły, że w ciągu 152 dni, dzieci odzyskały 43 proc. sprawności fizycznej, którą w dekadzie 1999-2009 utracili ich rówieśnicy.

Europejski Tydzień Sportu
Z okazji rozpoczynającego się Europejskiego Tygodnia Sportu (23-30 września) i Dnia Sportu Szkolnego, który przypada 27 września Fundacja V4Sport i program ASM zachęcają szkoły podstawowe w całym kraju do wspólnego świętowania i zorganizowania nietuzinkowych atrakcji ruchowych dla dzieci.
Zarówno rodzice, jak i nauczyciele inspiracje do ciekawych form aktywności odnaleźć mogą w bezpłatnych podręcznikach dobrych praktyk, przygotowanych w ramach programu ASM.
• Podręcznik dla nauczycieli: https://bit.ly/2kBv2CR
• Podręcznik dla rodziców: https://bit.ly/2lQFqqt

Więcej informacji na temat Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego odnaleźć można na stronie internetowej http://www.essd.eu/pl/

Aktywne Szkoły MultiSport to program edukacyjny, którego fundatorem jest Benefit Systems, twórca programu MultiSport, za realizację projektu odpowiada Fundacja V4Sport.

Źródło: materiały prasowe

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ