Trening plyometryczny i jego zalety

Chcesz lepiej przygotować klienta do zawodów sportowych i rozwinąć moc mięśniową, by osiągał jak najlepsze rezultaty podczas startów? Obowiązkowym punktem treningu niemal każdego profesjonalnego sportowca jest trening plyometryczny. Coraz chętniej rozpoczynają go również amatorzy. Podpowiadamy, jak zabrać się za trening plyometryczny, jaki sprzęt będzie do niego potrzebny, a także jakie korzyści przynosi ten rodzaj ćwiczeń.

Na czym polega trening plyometryczny?

Ćwiczenia plyometryczne mają na celu udoskonalenie cyklu rozciągania się i skracania mięśni. Innymi słowy na zwiększeniu ich dynamiki, szybkości i siły. Trening polega na powtarzaniu poszczególnych cyklów pracy mięśni w dużym tempie i maksymalnie skróconym czasie. Im bardziej rozciągnięty jest mięsień, tym większy jest potencjał jego pracy przy skurczu, natomiast w im krótszym czasie mięsień się kurczy, tym większą wygeneruje siłę. Dzięki regularnemu powtarzaniu ćwiczeń plyometrycznych, mięśnie uczą się szybciej reagować na rozciąganie, przez co ich praca staje się bardziej efektywna.

Ćwiczenia w treningu plyometrycznym

Ćwiczenia w ramach treningu plyometrycznego mogą kształtować moc mięśniową w górnych i dolnych partiach. W każdym przypadku bardzo pomocne okażą się proste przyrządy treningowe, które powinny znaleźć się w każdym klubie fitness czy sali gimnastycznej, m.in.: piłka lekarska, drabinka gimnastyczna, drążki, uchwyty do pompek czy zwykła mata do ćwiczeń. Ćwiczenia plyometryczne, jakie możesz wykonywać z ich użyciem, to między innymi:

  • rozmaite rzuty piłką lekarską,
  • przysiady z wyskokiem,
  • dynamiczne podciągnięcia,
  • przeskoki z boku na bok,
  • skipping,
  • pompki i pompki z wyskokiem (burpees).

Skrzynia plyometryczna – prosty sprzęt, ogromne efekty w pracy dolnych partii mięśni

W przypadku ćwiczeń plyometrycznych dolnych partii ciała, a w szczególności nóg, bardzo pomocna okaże się skrzynia plyometryczna, czyli prosta, ale wytrzymała konstrukcja ze sklejki, na której można wykonywać wiele dynamicznych ćwiczeń, które pozwolą poprawić moc mięśniową, a w konsekwencji również swoje osiągi.

Skrzynie plyometryczne coraz częściej wykorzystuje się nie tylko w sporcie zawodowych, ale również w treningach crossfit czy fitness. Umożliwiają one wykonywanie takich ćwiczeń, jak m.in.:

  • wskakiwanie na skrzynię i zeskakiwanie ze skrzyni;
  • bułgarskie przysiady, czyli przysiady na jednej nodze, z druga nogą odstawioną do tyłu i opartą o skrzynię;
  • przeskoki przez skrzynię;
  • wskakiwanie na skrzynię z przysiadu;
  • wysoki w górę przy użyciu samych stawów skokowych.

Jak przygotować się do ćwiczeń plyometrycznych?

Trening plyometryczny jest bardzo wymagający i żeby zacząć go uskuteczniać, należy być dobrze przygotowanym fizycznie. Przed przystąpieniem do ćwiczeń zawsze musisz się dobrze rozgrzać, ponieważ w tym rodzaju treningu mięśnie czeka naprawdę intensywny wysiłek. Ważne jest też to, by najpierw dobrze opanować technikę ćwiczeń, która jest ważna dla bezpieczeństwa. Po treningu plyometrycznym konieczne jest rozciąganie.

Źródło: materiały prasowe
Artykuł sponsorowany

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ