HealthWave 2: lekarze zdetronizowali Chodakowską

Polacy narzekają na jakość usług medycznych, ale bardziej niż przed pandemią ufają lekarzom. Lekarze wrócili na szczyt rankingu autorytetów zdrowotnych detronizując Ewę Chodakowską. Reklamy farmaceutyków irytują najbardziej spośród wszystkich kategorii, odsadzając wicelidera, czyli elektromarkety, pokazuje HealthWave 2, badanie agencji Wavemaker.

Zdrowie na szczycie priorytetów

Pandemia nieznacznie wpłynęła na nasz system wartości pozostawiając zdrowie na szczycie priorytetów Polaków*. Zmiana stylu życia i szereg ograniczeń związanych z COVID-19 nie pozostały jednak bez wpływu na sposoby dbania o zdrowia czy postrzeganie swojego dobrostanu, pokazuje HealthWave 2, badanie agencji mediowej Wavemaker.

Prawie co trzeci polski internauta uważa, że w czasie pandemii jego ogólny stan zdrowia się pogorszył w stosunku do okresu sprzed pandemią. Spadek jakości leczenia, który zauważa aż ¾ badanych, wyraża się gorszym dostępem do lekarzy, badań, nowoczesnych metod leczenia czy profilaktyki.

Wyostrzone zainteresowanie zdrowiem i szersza obecność tej tematyki w mediach wpłynęła pozytywnie na postrzeganie tradycyjnej medycyny. Już tylko 18 proc. (rok temu – 26 proc.) badanych uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż pomaga. To lekarze są też najczęściej wymieniani jako główny autorytet Polaków w kwestiach zdrowia, przed członkami rodziny, a dalej – Anną Lewandowską i Ewą Chodakowską, która otwierała ranking autorytetów zdrowotnych w 2019 r.

Większa wiara w tradycyjną medycynę łączy się u Polaków ze spadkiem zainteresowania alternatywnymi metodami leczenia. W porównaniu z HealthWave 1 z 2019 roku mniej osób kuruje się dużymi dawkami witaminy C czy homeopatią.

Więcej suplementów

Częściej wspomagamy się za to suplementami diety, które co czwarty Polak przyjmuje codziennie, a ponad 1/3 rodziców daje je także swoim dzieciom. O radę przed zakupem suplementu najczęściej pytani są farmaceuci (trudniejszy dostęp do lekarzy wpłynął na ich mniejszą rolę w tej kategorii) oraz Google. W przypadku suplementów mocno wzrosła tez ranga wszystkich kanałów internetowych – for, blogów, portali o zdrowiu, a także stron samych producentów.

Intensywność kampanii farmaceutyków – najsilniej reklamowanej kategorii w 2020 r. – nie pozostaje bez echa wśród polskich konsumentów. Aż 12 proc. z nich spontanicznie wymienia tę kategorię jako najbardziej irytującą, odsadzając w tym wymiarze inne branże.

Szczepionkowa polaryzacja

Wzrost autorytetu lekarzy nie idzie w parze z większym zaufaniem do szczepień. W stosunku do HealthWave 1, badania z 2019 r., wyraźnie wzrósł odsetek sceptyków – przekonanych, że szczepionki mają więcej negatywnych niż pozytywnych skutków.

Badanie Wavemaker dowodzi też polaryzacji postaw względem dobrowolności szczepień. Z jednej strony do niemal 50 proc. wzrósł odsetek przekonanych, że to rodzice powinni decydować, czy zaszczepić swoje dziecko, z drugiej – więcej osób (34 proc. względem 28 proc. w 2019 r.) uważa, że tylko zaszczepione dzieci powinny mieć wstęp do publicznych szkół i przedszkoli.

– Przystępując do HealthWave 2, spodziewaliśmy się bardziej radykalnych zmian postaw względem zdrowia, a także gruntowniejszej niż wynika z danych przebudowy systemu wartości polskich internautów. COVID-19 bez wątpienia przyczynił się do racjonalizacji postaw zdrowotnych, lecz, jak pokazuje przykład szczepionek, nie w każdej sferze

– komentuje Łukasz Kołdys, szef działu badań Wavemaker.

– Chociaż o zdrowiu trudno dziś mówić bez kontekstu pandemii, to nasze badanie pokazuje, że kiedy w pytaniu pojawia się odniesienie do pandemii, odpowiedź na nie wypada zdecydowanie gorzej (pesymistyczniej) niż w sytuacji, gdy zadajemy pytanie bez odniesienia do COVID-19. To sugeruje ostrożność przy wykorzystaniu wątku pandemii w komunikacji marketingowej – dodaje.

*Badanie HealthWave 2 agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI na przełomie grudnia 2020 i stycznia 2021 na próbie 2 tys. dorosłych Polaków z dostępem do internetu.

Źródło: materiały prasowe

 

- REKLAMA -