EuropeActive i Deloitte: Raport o stanie rynku usług fitness w Europie

Jak co roku o tej porze, ukazał się raport dotyczący rynku usług fitness w Europie. Jak zaznaczają twórcy raportu, niniejsze opracowanie obejmuje rok kalendarzowy 2019, jednak w raporcie znalazło się także krótkie omówienie dramatycznych wydarzeń związanych z globalną epidemią COVID-19, która również silnie oddziałuje na Europę, a tym samym branżę fitness. Poniżej streszczenie raportu.

 

Liczba członków europejskich klubów fitness wzrosła o 3,8 % do 64,8 mln w 2019 r. Fitness stał się tym samym pierwszą i najczęściej wybieraną aktywnością sportową w Europie.
Łączne przychody klubów fitness w 2019 roku wyniosły 28,2 mld EUR. Liczba obiektów wzrosła o 2,3% do 63 644.
Trwa konsolidacja. 30 najlepszych europejskich operatorów klubów fitness miało 17,2 mln klientów (+11,9%), co stanowiło 26,5% wszystkich członków klubów.
Nadal działo się dużo w kwestii fuzji i przejęć. Ta tendencja była silna w 2019 r., przy czym do celów niniejszego raportu zajęto się 17 głównymi transakcjami na rynku operatorów.

Według raportu, europejski rynek usług fitness w 2019 r. nadal silnie się rozwijał, ponieważ całkowita liczba członków klubów wzrosła o 3,8% do prawie 65 milionów. W sumie sektor ten odnotował 2,4 mln nowych członków.

Przy wzroście liczby członków o 5,1% do 11,7 mln, Niemcy umocniły swoją pozycję jako kraj o największej liczbie klientów klubów, wyprzedzając Wielką Brytanię (10,4 mln), Francję (6,2 mln), Włochy (5,5 mln) i Hiszpanię (5,5 mln).

Pod względem penetracji rynku, Norwegia i Szwecja zajmują najwyższe miejsca z 22,0% całej populacji posiadającej członkostwo w klubie fitness. Inne kraje o wysokiej penetracji klubów fitness to Dania (18,9%), Holandia (17,4%), Finlandia (17,2%) i Wielka Brytania (15,6%).

Ogółem 8,1 % całej populacji europejskiej stanowili członkowie klubów fitness, przy czym wskaźnik penetracji wyniósł 9,7 % w przypadku osób w wieku 15 lat i starszych. Tak więc wysokie wskaźniki penetracji w większości krajów Europy Północnej i Środkowej zostały częściowo zrekompensowane przez niższą penetrację rynku na wielu rynkach fitness w Europie Południowej i Wschodniej.

Basic-Fit stał się operatorem numer jeden w Europie – 2,22 mln członków, zarówno pod względem liczby członków, jak i klubów, wyprzedzając Grupę RSG z 2,05 mln członków. Pure Gym (1,35 miliona), clever fit (950.000) oraz The Gym Group (794.000) zamykają pierwszą piątkę.

Operator premium David Lloyd Leisure ponownie wygenerował najwyższe przychody w wysokości 587 mln EUR. Na drugim miejscu uplasował się tani operator Basic-Fit (515 mln EUR), następnie SATS Group (405 mln EUR), szwajcarski operator Migros Group (367 mln EUR) i RSG Group (365 mln EUR).

-Rok 2019 był kolejnym rokiem stałego wzrostu dla tego sektora. Dobrze było widzieć ponadprzeciętny wzrost na trzech największych rynkach. Interesujące było również obserwowanie silnego wzrostu koncepcji franczyzowych zarówno w klubach typu convenience, jak i butikach. Jesteśmy przekonani, że do 2025 r. uda nam się osiągnąć cel branżowy w wysokości 80 milionów członków – skomentował wyniki raportu Herman Rutgers, członek zarządu EuropeActive i współautor opracowania.

European Health & Fitness Market Report 2020, dziewiąta wspólna publikacja EuropeActive i Deloitte, stanowi najbardziej wyczerpujące sprawozdanie na temat europejskiego rynku zdrowia i sprawności fizycznej i służy jako cenne źródło informacji dla zainteresowanych stron z branży. Raport ten był możliwy dzięki hojnemu wsparciu ze strony Basic-Fit, Exerp, GO fit, FIBO, IHRSA, Myzone, Technogym, Virtuagym i YANGA Sports Water.

Uwaga specjalna dotycząca COVID-19
Niniejsze sprawozdanie obejmuje rok kalendarzowy 2019, jednak chcielibyśmy pokrótce omówić dramatyczne wydarzenia związane z globalną epidemią COVID-19, która również silnie oddziałuje na Europę. Dziś, 18 marca 2020 r., musimy skończyć przygotowanie to sprawozdanie, ponieważ musi ono przejść do ostatecznego składu, aby było gotowe do zgodnie z planem 2 kwietnia.

Jak Państwo przeczytają w tym sprawozdaniu, rok 2019 był znów doskonały dla sektora i wiemy z rozmów z liderami w branży, że również pierwszy kwartał 2020 roku rozpoczął się bardzo dobrze. Jednak w ostatnich tygodniach zaczęliśmy dostrzegać początkowe skutki pandemii COVID-19, która już teraz ma bezprecedensowy wpływ na nasz sektor.

W wielu krajach obiekty fitness zostały zamknięte. W wielu krajach wprowadzono całkowitą izolację społeczeństwa i ludzie muszą pozostać w domu.

Dobrą wiadomością jest to, że nasz sektor skorzystał z nowych technologii i rozwinął wiele różnych sposobów, aby klienci  poza klubami pozostali aktywni. Wielu operatorów eksperymentuje z “cyfrową sprawnością fizyczną” oferując zajęcia online lub zachęcając swoich członków do korzystania z możliwości ćwiczeń w domu, korzystając z wielu dostępnych aplikacji i filmów z treningami online.
Życzymy Wam siły i wszystkiego najlepszego w tych trudnych czasach.

Herman Rutgers & Karsten Hollasch

Raport można kupić w wersji e-Booka – LINK

Źródło: materiały prasowe

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ