Jak wynika z badań Kantar ponad połowa Polaków (58%) deklaruje, że zwraca uwagę na to, żeby ich sposób odżywiania wzmacniał odporność. W tym aż 16% badanych wpływem diety na odporność zainteresowało się w związku z pandemią koronawirusa.
„Ponad połowa Polaków (58%) deklaruje, że zwraca uwagę na to, żeby ich sposób odżywiania wzmacniał odporność. 15% badanych stwierdza, że od dawna, na co dzień zwraca na to uwagę. 22% przyznaje, że zwraca na to uwagę, ale nie regularnie. Aż 37% naszych rodaków nie przejmuje się tym, że to co jedzą, wpływa na ich odporność. Dietę wspierającą odporność stosują najczęściej kobiety, osoby z wykształceniem wyższym i te w dobrej sytuacji materialnej”
– mówi Agata Zadrożna, ekspertka Kantar Public.
Dieta wzmacnia odporność?
5% badanych zwraca uwagę na to, aby dieta wzmacniała odporność, tylko w określonych porach roku. Najczęściej jesienią, niewiele rzadziej wiosną i zimą, za to dość rzadko latem. Jak widać odporność najszybciej kojarzy się z momentami kiedy jej nie mamy, z jesienią, zimą, wczesną wiosną. Wyniki badań pokazują sens działań edukacyjnych.
„Uboższa dieta, brak słońca i zmienna pogoda odbija się na naszym samopoczuciu i zdrowiu. To tzw. przesilenie wiosenne. Czujemy się zmęczeni, senni, mamy problemy z koncentracją. Spada także nasza odporność. Wiosenna dieta powinna być bogata w składniki odżywcze i witaminy, o ograniczonej ilości cukru i wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Kto potrafi odżywiać się zdrowo na przednówki, temu w kolejnych tygodniach będzie już tylko łatwiej” – mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i producent suszonej i liofilizowanej jagody kamczackiej.
„Najlepszy czas na działania dietoprofilaktyczne sprzyjające podniesieniu odporności to właśnie późna wiosna. Przed nami czas coraz lepszej dostępność świeżych produktów. W Polsce budowanie odporności kojarzy się z witaminą C, a właśnie sezonowe owoce postrzegamy jako najlepsze jej źródło”
– dodaje Zadrożna.
W kwietniu rozpoczął się sezon na owoce jagodowe. Od połowy miesiąca dostępne są truskawki z upraw szklarniowych.
O badaniu
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Źródło: PAP/ Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Fot. Nadine Primeau/ Unsplash