Technologia w branży fitness

0
55 wyświetleń

Swoją karierę w branży fitness zaczęła 13 lat temu, gdy klubami zarządzano za pomocą Excela lub klasycznie na świstkach papieru. Dobrego oprogramowania do zarządzania klubem nie było. Dziś technologia stanowi fundament tej branży. Klubowicze rezerwują zajęcia online, śledzą treningi poprzez aplikacje, trenują z wirtualnym trenerem i „rozmawiają” z chatbotami dzięki sztucznej inteligencji. O nowościach i przyszłości branży fitness opowiada Małgorzata Gala, VP of Sales w firmie Perfect Gym.

Czy to prawda, że zaczęłaś pracę w branży fitness od pracy instruktora?
– Tak. To właśnie moja historia. Prowadziłam zajęcia w wielu warszawskich klubach. Potem był Gold’s Gym, który otwieraliśmy w 2008 roku, a w nim przedsprzedaż – umowy papierowe, excel + raportowanie na kartkach, ale mieliśmy też system do zarządzania klubem – TwinOaks, którego używaliśmy. Był to raczej toporny soft amerykański (istnieje dalej i prezentuje się np. na IHRSA), ale już wtedy zobaczyłam, jak technologia może wspomóc pracę różnych działów w klubie m.in. komunikację sprzedaż- recepcja. Później, przez 7 lat był Pure Health & FItness (późniejsze Jatomi), gdzie doświadczyłam wprowadzania technologii i nowych biznesowych rozwiązań na własnej skórze.

Jak byś skomentowała rozwój polskiej branży fitness na przestrzeni ostatniej dekady?
– Ostatnia dekada to ciągła zmiana i rozwój. Zaczęliśmy od gonitwy za standardami zachodnimi. Obecnie możemy pochwalić się dynamicznie rozwijającą się branżą fitness w Europie. Ten skok będzie jeszcze większy w kolejnych latach.

Dlaczego?
– Polska jest jednym z najatrakcyjniejszych miejsc, aby rozwijać nowe technologie, systemy i oprogramowanie. Dysponujemy wysoce utalentowanymi programistami i ofertą edukacyjną na ponadprzeciętnym poziomie. To przyciąga zagraniczne firmy, które chętnie się u nas rozwijają. Dzięki tej przewadze w dostępie do nowych technologii i umiejętnościom naszych ekspertów możemy nadrobić stracone lata i dorównać rynkom dojrzałym w tempie szybszym niż nam się wydaje.

Czy właściciele klubów w Polsce chcą wprowadzać nowe technologie do swoich klubów?
– W związku z tym, że branża fitness w Polsce jest stosunkowo nowa, stale się jeszcze uczymy. Właściciele dążą przede wszystkim do stabilnego wzrostu. Od niedawna możemy już mówić o świadomości technologicznej wśród przedsiębiorców, którzy są otwarci, by poznawać nowe, zaawansowane technologicznie rozwiązania. Coraz więcej właścicieli poszukuje informacji o tym, jak zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną na rynku. Moim celem jest uświadamianie branży, jak działa sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe i jak ją wykorzystują systemy do zarządzania, aplikacje mobilne czy sprzęt fitness.

W jaki sposób chcesz to robić?
– Wykorzystując social media, głównie Instagram oraz Linkedin, dzielę się swoją wiedzą oraz obserwacjami na temat zmieniającej się branży i międzynarodowych trendów. Współpracuję na co dzień z wielkimi markami, reprezentując Perfect Gym. Łączymy siły z innymi systemami, dzięki czemu tworzymy bogaty ekosystem rozwiązań dla klubów fitness. Występuję publicznie w Polsce i zagranicą, dużo rozmawiam z właścicielami klubów o ich potrzebach i wyzwaniach. Staram się prezentować narzędzia, które wesprą ich w analizie danych, doprowadzając do szybszego rozwoju biznesu (wskazując na to, jak prawidłowa i automatyczna analiza danych może przyspieszyć ich rozwój).

Jak może?
– Wyzwaniem branży będzie taka analiza danych, która pozwoli menedżerom klubów na stworzenie planu działania, a nie tylko dostarczanie suchych informacji zgromadzonych w raportach. W. Edwards Deming mówił: „Bez danych jesteś kolejną osobą z opinią”. Ja rozwinę tę myśl. Bez prawidłowej analizy danych i wyciągania wniosków jesteś kolejnym właścicielem, który nie wie, co się rzeczywiście w jego klubie dzieje. Według Deminga 94 proc. wszystkich problemów jakościowych powstaje z winy kierownictwa, które musi zaangażować się w zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Dziś kierownictwo może sobie pomagać sztuczną inteligencją, która nie tylko wskaże słabe aspekty operacyjne klubu, ale także zasugeruje rozwiązanie. Dzięki temu menedżer będzie mógł się zająć skutecznym wdrażaniem zmian. A jak wszyscy wiemy, pomysły są niczym bez realizacji.

Gdzie można się z tobą spotkać?
– Zapraszam do kontaktu poprzez Instagram lub Linkedin oraz do udziału w kongresie FEM, gdzie będę prowadzić liczne wykłady i warsztaty w ramach szkoleń SALMA – Sales and Lead Management Academy. Dodatkowo zachęcam do śledzenia www.salma-academy.pl, gdzie wkrótce rozpoczną się zapisy na pierwszą darmową konferencję online dla branży fitness. Jedna z edycji będzie całkowicie poświęcona tematyce technologii w branży fitness.

Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała Natalia Repta

Kontakt:
Małgorzata Gala
Instagram:@gala_margaret
Linkedin: Margaret Gala

Artykuł sponsorowany

- REKLAMA -