Slow Life pod lupą

Trend slow life jest w Polsce coraz popularniejszy. 24 proc. osób nie wyobraża sobie dnia bez chwili relaksu, a 19 proc. – bez chwili z naturą. Samo pojęcie slow life, czyli życie bez pośpiechu, w harmonii i równowadze między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym, zna co czwarty Polak. Ideę świadomego życia kojarzymy ze zdrowym, ekologicznym odżywianiem, kontaktem z naturą czy używaniem naturalnych kosmetyków – wynika z raportu „Slow Life w Polsce 2018”.

 

– Wydaje się, że ten trend slow life zaczyna być coraz istotniejszy, nawet jeśli ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że to jest slow life. Po prostu potrzebują relaksu, kontaktu z naturą, zdrowszego trybu życia i więcej ruchu. To odtrutka na nasze codzienne zabieganie – mówi Magda Hajduk, prezes Naturativ. – Ponad połowa spośród tych, którzy wiedzieli, czym jest slow life, powiedziała, że realizuje tę ideę w swoim życiu. Kojarzy się ona Polakom ze zdrowym trybem życia, zdrową żywnością, byciem blisko natury i z rozwojem duchowym.

Jak wynika z badania, 29% Polaków uprawia sport kilka razy w miesiącu, a jedna czwarta kilka razy w tygodniu. Jest to wysoki wynik, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na to, że często przez uprawianie sportu badani rozumieją np. ćwiczenia w domu. 16% natomiast w ogóle nie uprawia sportu. To mężczyźni częściej uprawiają sport (28% kilka razyw tygodniu, +7p.p.), aczkolwiek mniej kobiet w ogóle go nie uprawia (11% vs 20%). Najpopularniejszą formą aktywności jest jazda na rowerze (29%), dalej ćwiczenia w domu (26%) oraz bieganie (24%). Kobiety częściej jeżdżą na rowerze (36%) i ćwiczą w domu (34%). Panowie za to, częściej chodzą na siłownię (21%), a także grają w tenisa, uprawiają sporty walki i jeżdżą konno. Aż 48% osób w wieku poniżej 18 lat uprawia pływanie, natomiast osoby w wieku 19-24 lata stawiają na bieganie i ćwiczenia w domu. Najstarsi badani najczęściej jeżdżą na rowerze i również ćwiczą w domu, podczas gdy osoby w wieku 25-34 lata uprawiają bardzo różne dyscypliny sportu.

Co czwarta osoba zwraca uwagę na to, czy żywność, jaką kupują, jest ekologiczna. Blisko połowa sprawdza etykiety przez zakupem, a 14 proc. korzysta z prozdrowotnych aplikacji. Coraz więcej osób świadomie podchodzi też do kuchni: eliminuje cukier, je więcej warzyw, unika smażenia i pieczenia w tłuszczu.

Blisko połowa Polaków robi sobie czasami dzień tylko dla siebie – korzysta z domowego SPA, wycisza się przy muzyce czy książce i robi sobie drzemki. Co czwarta osoba kupuje naturalne kosmetyki. Ten segment rynku kosmetycznego prężnie się rozwija.

– Kosmetyki naturalne pojawiły się dosyć wysoko, zwłaszcza w odpowiedzi na pytanie, na co Polacy chcieliby wydawać więcej pieniędzy w obszarze slow. Na pierwszym miejscu badani Polacy wskazali sposób spędzania wolnego czasu, czyli więcej urlopów, wypoczynku bliżej natury, pobytów w SPA – więc generalnie relaks, na drugim miejscu właśnie kosmetyki naturalne – mówi prezes Naturativ.

– Interesujące w naszym badaniu jest to, że młodzi ludzi – w przedziale wiekowym 15–18 lat, najbardziej uwierzyli w slow life i poruszyli w swoich wypowiedziach takie kategorie, których w ogóle nie poruszali inni, np. minimalizm – wskazuje Magda Hajduk.

Najmłodsi chcą być bliżej natury (43 proc.), stawiają na aktywność fizyczną i ekologię (po 48 proc.) czy rozwój duchowy. To także pokolenie, które charakteryzuje minimalizm – uważają, że mają zbyt dużo rzeczy. Ważniejsze niż dla millenialsów są dla nich więzi rodzinne i dbałość o relacje. Zwracają też uwagę na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

– Bardzo istotna jest też dla nich ekologia, czyli zwracają uwagę na środowisko, na to, co może w jakiś sposób wpłynąć na nas za jakiś czas. To bardzo ciekawy wynik – podkreśla Magda Hajduk.

Zdrowie
14% konsumentów korzysta z aplikacji zdrowotnych, które np. przypominają
o piciu wody lub skanują skład produktów. 49% badanych czyta natomiast skład produktów spożywczych zanim je zakupi. Aplikacje zdrowotne są zdecydowanie najbardziej popularne wśród konsumentów w wieku 15-18 lat, a następnie w grupie wiekowej 18-24
lata. Znacznie częściej posługują się też nimi kobiety (21%, +11p.p.). Panie także częściej czytają wspomniane etykiety (67%, +17p.p.), warto zauważyć, że bierze je pod uwagę także 40% mężczyzn. To bardzo wysoki wskaźnik. Pod względem wieku, etykiety produktowe najczęściej weryfikują osoby z grupy 35-44 lata, a najrzadziej najmłodsi konsumenci.

Ponad połowa Polaków nie bada się profilaktycznie (62%), gdzie przez badanie profilaktyczne rozumiemy badanie wykonywane co 2 lata lub częściej. W szczególności dotyczy to mężczyzn, spośród których jedynie 32% zadeklarowało regularne badania. Jednakże dla kobiet ten wskaźnik także jest alarmująco niski – 48%. Co ciekawe, pod względem wieku, odsetek regularnie kontrolujących stan zdrowia jest podobny. Wyłączając grupę najmłodszą, która bada się zdecydowanie najrzadziej (28%), wskaźnik profilaktycznych badań waha się od 37% do 42%.

Domowy budżet i zakupy w kategoriach
Jedynie 29% badanych prowadzi regularnie miesięczny budżet domowy. Na podobnie
niski odsetek planujących budżet Polaków wskazały także badania „Portfel Polaka”
i „Smart okazje” z 2017 roku. 49% badanych prowadzących budżet deklaruje, że zawsze się go trzyma, 43% – że zdarza im się go przekraczać, natomiast 8% przyznaje, że bardzo
często nie udaje im się trzymać wyznaczonych wcześniej granic wydatków (częściej dotyczy
to mężczyzn – 12% oraz osób w wieku 35-44 lata – 17%). Na jakie kategorie zakupowe
wydajemy pieniądze z domowego budżetu?
Jeśli chodzi o te związane z ideą życia Slow life, najwięcej – bo 26% badanych – wskazało wyjazdy blisko natury. Na kolejnym miejscu znalazł się sprzęt związany z aktywnościami DIY, np. wyposażenie przeznaczone do samodzielnego przygotowywania przetworów, majsterkowania, czy pieczenia chleba. 21% kobiet stawia także na zakupy naturalnych kosmetyków, natomiast najmłodsza grupa badanych inwestuje w
swoją aktywność fizyczną (43%). To także aktywność fizyczna jest kategorię, na którą ostatnio badani wydają większe kwoty (21%), a zaraz za nią
wskazali na wakacje i urlopy (19%).

 

Raport „Slow Life” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego
przez Mobile Institute na zlecenie NATURATIV. Zebrano opinie od 1713 internautów oraz 204 klientek marki Naturativ, przy czym obie grupy analizowane są oddzielnie. Badanie zrealizowano w okresie 3-25 kwietnia 2018 roku.

Źródło: agencja newseria oraz raport “Slow Life”/ Naturativ

- REKLAMA -