Centra handlowe z fitnessem w tle

0
154 wyświetleń

Powierzchnia centrów handlowych w Polsce na koniec 2018 roku wzrosła do 12 mln mkw. powierzchni najmu. Otwarto 12 nowych centrów handlowych, 8 parków handlowych oraz jedno centrum wyprzedażowe. Dodatkowo, wskutek dobrej koniunktury i rosnącego zapotrzebowania ze strony klientów, 15 obiektów zostało rozbudowanych. Zmienia się rola centrum handlowego, które chce  stać się „trzecim miejscem”, w którym konsumenci najczęściej przebywają, zaraz po domu i pracy. Niezbędnym elementem oferty każdego centrum staje się także klub fitness.

Jak czytamy w raporcie „Rynek handlowy w Polsce” CBRE, najwięcej emocji wzbudziły otwarcia centrów handlowych w miastach aglomeracyjnych. Rynek trójmiejski zyskał Forum Gdańsk, łącza południu Katowic otwarto centrum handlowe Libero (z Fabryką Formy). Z kolei w Tychach powstało Gemini Park Tychy (również z Fabryką Formy), pierwsze w mieście centrum handlowe na większą skalę. Galeria spotkała się z bardzo dobrym odbiorem, a inwestor rozważa rozbudowę i powiększenie strefy gastronomiczno-rozrywkowej.
Rynek powierzchni handlowych w Polsce rozwija się w stabilnym tempie, wzrastając o średnio 4% rocznie, jeśli weźmiemy pod uwagę 5 ostatnich lat (2014-2018) wobec średnio 8% rocznie w latach 2009-2013.

Rola centrów handlowych

– Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Od czasu pojawienia się pierwszych tego typu obiektów w latach 90. XX wieku, centra handlowe przeszły ogromną metamorfozę. Na przestrzeni lat ewoluowały od obiektów z dominującą funkcją hipermarketu poprzez stopniowe rozszerzanie części butikowej, aż do centrów społecznościowych z bogatą ofertą rozrywkową i gastronomiczną. Teraz nadszedł czas na nowe formaty i koncepty handlowe. Rośnie siła nabywcza konsumentów, co przekłada się na zmianę stylu życia – więcej wolnego czasu spędzamy poza domem – powiedziała Magdalena Frątczak, Senior Director, Head of Retail Sector A&T Services, CBRE.
Centra handlowe zabiegają o to, żeby stać się „trzecim miejscem”, w którym konsumenci najczęściej przebywają, zaraz po domu i pracy. Oferują coraz więcej coraz ciekawszych opcji spędzania wolnego czasu, szczególną uwagę przywiązując do gastronomii i rozrywki. Ważną grupą docelową są rodziny z dziećmi. Coraz istotniejszą rolę odgrywa architektura centrum oraz sposób, w jaki komponuje się z otaczającą tkanką miejską. Centra handlowe stają się centrami społecznościowymi, miejscami spotkań, często elementami większych projektów wielofunkcyjnych.

– Centra handlowe na przestrzeni lat zmieniały swoją ofertę, po to by nadążyć za potrzebami klientów i zachęcić ich do spędzania w nich czasu. Od kilku lat widzimy trend, który stawia na zaspokojenie wszystkich potrzeb klienta w jednym miejscu, z tego wynika zróżnicowana oferta handlowa, usługowa czy rozrywkowa, którą znajdziemy w centrach handlowych. Obiekty te, na stałe wpisane w krajobraz miasta są często odzwierciedleniem zmian społecznych, które zachodzą w świadomości i stylu życia konsumentów. Idealnym przykładem jest obecność klubów fitness w galeriach handlowych. Można pokusić się o stwierdzenie, że nowoczesna galeria bez klubu już nie funkcjonuje. Obok siłowni pojawiają się różnorodne koncepty np. ścianki wspinaczkowe czy trampoliny, strefy do street workout przed galeriami, które też są odpowiedzią na potrzebę ruchu. Świetnym uzupełnieniem tego trendu jest rozwój zdrowej oferty gastronomicznej: świeże koktajle, bary sałatkowe, warzywne wrapy czu zdrowsze wersje słodkości znajdują uznanie w oczach konsumentów i z chęcią są przez nich wybierane – mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w dziale Badań i Doradztwa, CBRE.

Stawki czynszowe

Najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce pozostaje Warszawa. Jest to też rynek o najkorzystniejszym wskaźniku nasycenia handlem w stosunku do siły nabywczej. Warszawa posiada najwyższą w kraju siłę nabywczą na mieszkańca, lecz relatywnie niskie nasycenie powierzchnią handlową. Za lokal o pow. 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych stolicy trzeba zapłacić średnio 100-130 EUR/ mkw./mies. Relatywnie wysokie stawki czynszowe wynikają z dobrej renomy centrów oraz dogodnej lokalizacji.

Źródło: materiały prasowe CBRE; ilustracja; fragment okładki raportu

 

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ