29 listopada 2017: koszykarz Giannis Antetokounmpo spędza swój wolny dzień w głównej siedzibie Nike na przyspieszonym kursie z tworzenia autorskich kolekcji obuwia. Spotkanie służy za punkt wyjścia do zaprojektowania Nike Air Zoom Freak 1, pierwszych butów sygnowanych przez Antetokounmpo. Dzień ten wypada pomiędzy rozgrywkami w Sacramento i Portland, w których zdobył odpowiednio 32 i 20 punktów.
Pod koniec sesji, siedząc ze stosem jednostek Zoom Air Antetokounmpo uśmiecha się szeroko i mówi: − Do dzisiaj nie miałem o tym wszystkim zielonego pojęcia.
Spotkania służyły nie tylko zaprojektowaniu pierwszego buta sygnowanego przez grecką gwiazdę, ale także stworzeniu marki Antetokounmpo. Seria spotkań roboczych obejmowała projektowanie odzieży, obuwia oraz logotypów. Linia sygnowana przez Antetokounmpo obejmuje pełną gamę produktów stworzonych zgodnie z etosem Nike – „słuchamy głosu sportowca”.
− Myślałem, że porozmawiamy z pięcioma osobami o tym, co podoba mi się w bucie − stwierdził. − To było o wiele poważniejsze. Zdziwiło mnie, ile osób jest zaangażowanych w ten projekt − wielkość zespołu i poziom wkładu, jakiego oczekują ode mnie w tworzenie produktu, a także co chcę, aby reprezentował.
Wsłuchanie się w potrzeby sportowca to wiele niuansów. Oczywiście bezpośrednie rozmowy są integralną częścią procesu. Tak samo jest z obserwacją − projektanci i inżynierowie Nike są zainteresowani wszystkimi subtelnościami gry i osobowości danego sportowca. Ich zadaniem jest rozwiązanie indywidualnych problemów, które odkrywane są w trakcie procesu projektowania.
Air Zoom Freak 1 łączy oba aspekty „słuchania”, w wyniku którego powstał but pasujący do cech fizycznych, charakteru i kulturowej osobowości Antetokounmpo.
Sylwetka fizyczna
Nike Air Zoom Freak 1 ma wspierać charakterystyczny, smukły sposób poruszania się Antetokounmpo. – Giannis bardzo efektywnie wykorzystuje przestrzeń wokół siebie − mówi Ross Klein, Senior Creative Director, Basketball Footwear. − Wykorzystuje swój wzrost, aby oderwać obrońcę od pozycji. Na przykład w Euro Stepie może wyciągnąć obrońcę w jedną stronę, a jego lewy krok − śmiertelny krok − jest tak długi, że zyskuje ogromną, niemal dwukrokową przewagę.
Uwzględniając charakterystyczną pracę nóg Antetokounmpo, bieżnik podeszwy butów posiada wielokierunkowy wzór, który pomaga w pozycjonowaniu w skrajnych krokach bocznych, ale także w obronie. Całość wspomaga wewnętrzny system zabezpieczający, który utrzymuje stopę na swoim miejscu oraz wsparcie boczne w postaci gumowego klipsa, który rozciąga się od podeszwy zewnętrznej do podeszwy środkowej.
Te subtelne elementy mają zasadnicze znaczenie dla gry Antetokounmpo. To, co nadaje natomiast Air Zoom Freak 1 unikalny wygląd, to zastosowanie podwójnie ułożonych jednostek Zoom Air pod piętą, które zapewniają wyjątkową elastyczność i amortyzację.
Niektóre z elementów projektu nawiązują do uwielbianej przez Antetokounmpo linii obuwia sygnowanej przez innego zawodnika. − Od małego nosiłem buty KOBE − mówi. − Dopasowanie, czucie stopy i funkcjonalność zawsze mi odpowiadały.
Air Zoom Freak 1 to zupełnie nowy poziom. − Chcieliśmy jeszcze mocniej podkreślić cechy, dzięki którym Antetokounmpo pokochał KOBE − mówi Klein.
Osobisty charakter
Podwójna jednostka Zoom Air jest jednym z pomysłów na wyrażenie osobistego zaangażowania Giannisa w projekt. Innym jest utworzenie kompletnego systemu identyfikacji wizualnej jego marki.
− W logo możesz umieścić wiele rzeczy, które mówią o twoim życiu − symbolizują rodzinę, Nigerię i Grecję. To ekscytujące – mówi Antetokounmpo.
Za to zadanie odpowiedzialna jest jednostka Nike’s Global Identity Group (GIG), która pracowała równolegle z zespołem obuwia, aby stworzyć pełną gamę logotypów, wzorów i typografii przywołujących osobistą historię sportowca. Dla nich projektowanie logo to sztuka. − Naszym celem jest tworzenie wizualnych form, które pozwalają szybko zidentyfikować wartości wyznawane przez danego sportowca − mówi Sean Butterly, Art Director, Global Identity Group.
W przypadku Antetokounmpo oznaczało to zrównoważenie jego historii rodzinnej i kariery sportowej w jednej ikonie. Aby to zrobić, Graphic Identity Group szukała inspiracji w starożytnej Grecji i znalazła ją w formie elementu dekoracyjnego stosowanego w architekturze.
W historii sztuki wzór jest znany jako meander i symbolizuje wieczny ruch. Dla Antetokounmpo może mieć podwójne znaczenie. Na pierwszy rzut oka widać wyraźny związek z estetyką starożytnych Aten, jego rodzinnego miasta. Ale może oznaczać także ścieżkę jego rodziny z Nigerii do Grecji, a następnie z Aten do Milwaukee.
Wzór meandra tworzy powtarzające się logo Antetokounmpo, połączonych liter „G” i „A”. Litera A jest znacznie większa od G, co oznacza, że Giannis zawsze stawia rodzinę na pierwszym miejscu. Negatywna przestrzeń jest używana do odzwierciedlenia zawiłej drogi bohatera, podczas gdy obcięty róg „G” odnosi się do niezwykłego talentu sportowego Antetokounmpo. Nazywany jest przecież za sprawą wyjątkowego połączenia wzrostu i zwinności „Greckim potworem”.
Uzupełnieniem głównego logotypu stanowi rozbudowany system identyfikacji wizualnej, na który składa się m.in. unikalna typografia oraz trzy pomniejsze logotypy m.in. „34” oraz grecką flaga, która znajduje się na pięcie Air Zoom Freak.
Osobowość kulturowa
W logo Antetokounmpo zawierają się wszystkie najważniejsze wartości marki. Daje też ono zespołowi Nike punkt wyjścia do dalszej pracy. Pod przewodnictwem Samuela Shipleya, Senior Creative Director, Basketball Apparel i projektanta odzieży Dustina Mangana, powstały charakterystyczne dla kultury koszykarskie elementy, m.in. szorty, bluzy itp. nawiązujące do osobistej i sportowej historii Antetokounmpo.
− Antetokounmpo ma niesamowitą historię − mówi Mangan. − Jego miłość do Grecji i szacunek dla podróży jaką odbyła jego rodzino to wspaniała inspiracja do stworzenia dla niego wyjątkowej kolekcji. Możemy połączyć idee europejskiego luksusu i komfortu, które ucieleśniają go jako osobę.
Pierwsze produkty z metką Antetokounmpo obejmują proste elementy z klasycznym logo Nike Futura honorujące „Greckiego Potwora”, a także projekty, które łączą wpływy stylistyczne wynikające z zaangażowania w sport i życia na bezwzględnych ulicach Sepolii, dzielnicy Aten, która ukształtowała braci Antetokounmpo.
Zmultiplikowane logo Antetokounmpo stanowi wykończenie odzieży z kolekcji sprawiając, że jest ona jedną z najbardziej ekstrawaganckich i luksusowych kolekcji odzieży sportowej.
Można by pomyśleć, że zdobycie wejścia do ekskluzywnego grona zawodników, którzy doczekali się autorskich kolekcji Nike pozbawi Antetokounmpo dotychczasowej pokory. Bynajmniej. − Szczerze mówiąc, nigdy nie marzyłem o posiadaniu buta podpisanego moim nazwiskiem. Dorastając, celem było dołączenie do NBA; ciężka praca i gra, by drużyna mogła wygrać. To jest tylko dodatkowa premia − mówi.
Źródło: materiały prasowe nike.com/ newseria