Wirtualny trener czy ekran, który powita cię na wejściu i przedstawi indywidualny plan ćwiczeń na dany dzień – to już nie wizja przyszłości, a rzeczywistość.
Tekst Marcin Powierza, Grzegorz Góralczyk
Zdjęcia McFit
Nowoczesne technologie przenikają do praktycznie wszystkich obszarów naszego życia, nie pomijając branży fitness. Jak można je wykorzystać w aranżacji naszego klubu, aby wyróżnić się od konkurencji?
Czym jest digital signage?
Digital Signage to technologia, złożona z cyfrowych nośników obrazu i spersonalizowanego oprogramowania, służąca do prezentacji różnego rodzaju treści np. reklamowych czy informacyjnych. Rozwiązania z tego zakresu wszyscy znamy doskonale np. z galerii handlowych, lotnisk, restauracji czy biur – są to wszelkiego rodzaju interaktywne ekrany, infokioski, ściany video, wykorzystywane np. jako punkty informacyjne, miejsca samodzielnego składania zamówienia, digitalowe zamienniki dla tradycyjnych materiałów reklamowych, czy też chociażby korporacyjne systemy rezerwacji sal konferencyjnych. Liczba zastosowań Digital Signage ograniczona jest niemal tylko przez wyobraźnię. W klubie fitness z pomocą technologii możemy urozmaicić naszą ofertę, zoptymalizować koszty prowadzenia działalności oraz przyciągnąć nowych klientów, ceniących innowacyjność. Jakie możliwości daje Digital Signage właścicielom klubów fitness i siłowni?
Postaw na Customer Experience
Obecnie wiele klubów stawia na samoobsługę. Multimedialne kioski, pozwalające na zarządzanie swoim członkostwem, pozwalają klientom cieszyć się niezależnością i ułatwiają organizację pracy klubu w systemie 24/7 przy minimalizowaniu kosztów obsługi. Terminale umieszczane przy wejściu na daną salę treningową mogą wyświetlać grafik zajęć, umożliwić zapisanie się na konkretny trening, informować o ilości dostępnych miejsc i poziomie trudności ćwiczeń. Wiele klubów, zwłaszcza sieciowych, decyduje się na wprowadzenie zajęć z wirtualnym trenerem, wyświetlanym na ekranach typu LED lub videowall, pozwalających przedstawić postać trenera naturalnych rozmiarów. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest redukcja kosztów zatrudnienia wykwalifikowanych trenerów i możliwość zapewnia programu treningów praktycznie całą dobę. Trzeba jednak pamiętać, że wymagający klient szczególnie ceni sobie kontakt z żywym trenerem, dlatego właściwy miks wirtualnych i tradycyjnych rozwiązań jest kluczem do zapewnienia właściwego poziomu usług grupie klientów, do których kierujemy swoją ofertę. Technologie Digital Signage mogą być także odpowiedzią klubów fitness na popularność aplikacji mobilnych do samodzielnych treningów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ekran przy wejściu do klubu wyświetlił nam sugerowany program ćwiczeń, na podstawie wyników zapisanych np. w aplikacji Endomondo. Dane mogą być zeskanowane dzięki Beacon’om, technologii NFC czy poprzez zalogowanie się na ekranie dotykowym.
Biznes i lifestyle
System Digital Signage może być źródłem dodatkowych dochodów klubu. Regularnie trenujący klubowicze stanowią dla wielu marek atrakcyjną i zbadaną grupę docelową i marki takie mogą być obecne na ekranach w formie reklam lub – bardziej dyskretnie – product placement’u w ramach treści rozrywkowych. Dodatkowo ekrany wyświetlać mogą komunikaty, jakie chcielibyśmy przekazać użytkownikom klubu np. o zmianach w grafiku zajęć. Wiele z tych komunikatów może mieć charakter komercyjny, np. informować o dodatkowych ofertach klubu czy akcjach specjalnych. Za pomocą ekranów czy ścian video możemy także zabrać naszych klientów do lasu, czy na morskie wybrzeże – wyświetlające się, dynamiczne krajobrazy, symulujące bieganie czy jazdę na rowerze gdzieś w ładnym plenerze z pewnością pozytywnie nastroją i urozmaicą trening. Podobne treści budują wizerunek klubu jako partnera stylu życia trenującego.
Na rynku pojawiły się również lustra, które mają możliwość wyświetlania na tafli szkła dodatkowych treści, również spersonalizowanych. I tak np. lustro może podpowiedzieć, jakie zajęcia przeznaczone dla nas odbywają się danego dnia, można także dla zabawy przymierzyć swój wizerunek do wymarzonej sylwetki lub wyświetlić tło w postaci plaży na Majorce.
W przypadku inwestycji w Digital Signage punktem wyjścia powinna być strategia obejmująca rozmieszczenie i rolę każdego z nośników, model biznesowy pozwalający na uzyskanie zwrotu z inwestycji oraz dostosowany do wizerunku klubu kontent multimedialny. Ten ostatni element stanowi spore wyzwanie, bo dla regularnie trenujących klientów spędzających po dwie godziny lub więcej na sali zbyt krótka i powtarzalna pętla szybko stanie się zwyczajnie nudna. Dlatego wszystkie wyświetlane materiały powinny być dobrze przemyślane, przygotowane przez sprawdzoną agencję, regularnie uaktualniane i przede wszystkim odpowiadające na zapotrzebowanie naszych klientów. Przy różnorodności technologii można bez większego problemu dobrać ekrany, oprogramowanie i inne komponenty technologiczne do budżetu klubu i planowanych zastosowań.