Oto 9 najlepszych praktyk w planowaniu klubowej przestrzeni.
Więcej sprzętu nie znaczy lepiej
Wśród inwestorów pokutuje przekonanie, że każdy metr kwadratowy klubu powinien na siebie zarabiać. Niestety takie podejście często prowadzi do tego, że urządzeń jest za dużo, są one ustawione zbyt blisko siebie, przez co użytkownik nie ma do nich łatwego dostępu. Idealną sytuacją jest przeznaczenie około 4-5 metrów kwadratowych na każde urządzenie. Takie podejście gwarantuje nie tylko większy komfort ćwiczeń dla klubowiczów, ale również estetyczne rozmieszczenie sprzętu i lepsze warunki na ewentualne czynności serwisowe.
Jeśli z jakichś względów nie mamy takiej możliwości, powinniśmy wygospodarować minimum 1,5 metra wolnej przestrzeni za maszyną, a urządzenia cardio ustawić w odległości przynajmniej 1,2-1,3 metra licząc od osi urządzenia.
Zwróć uwagę na wysokość sufitu
Rekomendowana wysokość sufitu w klubie fitness może być różna w zależności od konkretnej strefy czy urządzenia. Przyjmuje się jednak, że powinno to być minimum 2,45 metra, które zapewni klubowiczom bezpieczeństwo i pozwoli na komfortowy trening osobom o wysokim wzroście. Warto o tym pamiętać szczególnie w sytuacji, gdy klub otwieramy w podziemiu budynku.
Sprawdź kierunek oświetlenia
O tym, że odpowiednie oświetlenie w klubie fitness ma kolosalne znaczenie, nie trzeba nikomu przypominać. Czy pomyślałeś jednak o tym, w jaki sposób dzienne światło wpada do pomieszczenia oraz jakie ma to znaczenie w kontekście wyświetlaczy na urządzeniach cardio? Ustawiając urządzenia w konkretnych strefach, powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy światło dzienne i oświetlenie wewnętrzne nie będzie odbijało się w ekranach multimedialnych (takich jak np. UNITY Technogym). Z pewnością utrudniłoby to klubowiczom odczytanie parametrów swojego treningu czy korzystanie z ulubionej rozrywki.
Zrób dobre, pierwsze wrażenie
„Najważniejsze jest pierwsze wrażenie” – stwierdzenie bardzo popularne, ale sprawdza się również w przypadku klubów fitness. Jeśli pierwsze wrażenia klubowicza po wejściu do klubu będą pozytywne, jest duża szansa, że zostaną z nami na dłużej i będę z przyjemnością odwiedzać nasz obiekt. Pierwsza strefa od wejścia zazwyczaj jest wyposażona w sprzęt cardio, dopiero w dalszej kolejności: strefa funkcjonalna, urządzenia siłowe z urządzeniem stosowym, urządzenia półwolne, a na końcu strefa wolnych ciężarów. Jeśli nasz klub ma dobry widok na zewnątrz, warto umieścić przy oknach dodatkowe urządzenia cardio.
Przełam monotonię wyposażenia
Projektując rozmieszczenie urządzeń, warto od razu zastanowić się nad dodatkowymi elementami wyposażenia. Sprytne zaplanowanie mebli, urządzeń multimedialnych czy elementów dekoracji, pozwala na stworzenie dedykowanych przestrzeni do relaksu i integracji dla klubowiczów oraz trenerów. Możemy być zaskoczeni, jak drobne elementy wystroju czy nawet podstawowe meble mogą złamać monotonię przestrzeni klubowej.
Ukryj niepotrzebne okablowanie
Widoczne, rozrzucone po podłodze kable elektryczne, to zmora wielu klubów fitness. Jeśli chcemy zapewnić naszym klubowiczom pełne bezpieczeństwo, a dodatkowo zadbać o estetykę klubu, na etapie projektu, powinniśmy przewidzieć umieszczenie kabli pod podłogą i zamontowanie tzw. „floor boxów” za pomocą których wyprowadzimy je na zewnątrz.
Weź pod uwagę rozmieszczenie klimatyzacji
W projektowaniu strefy fitness powinniśmy uwzględnić również rozmieszczenie klimatyzacji. Zbyt intensywny nadmuch mógłby przeszkadzać klubowiczom w treningu i powodować ich dyskomfort. Najlepiej, jeśli urządzenia klimatyzacji będą umieszczone pomiędzy poszczególnymi strefami, a nie w ich obrębie. Oczywiście możemy również skorzystać z mniej inwazyjnych systemów chłodzenia, które stają się w klubach fitness coraz bardziej powszechne.
Zadbaj o harmonię w ustawieniu sprzętu
W ustawieniu sprzętu liczy się przede wszystkim estetyka i harmonia. Warto zwrócić uwagę na to, aby obok siebie były ustawione urządzenia o tym samym kształcie, podobnej wysokości, a najwyższe maszyny w pobliżu ścian. Dobrą praktyką jest umieszczanie obok siebie urządzeń o takiej samej lub podobnej funkcjonalności. Czasem warto wyjść poza schematy i ustawić urządzenia w niestandardowy sposób, jeśli tylko pozwala na to wnętrze klubu np. „plecami” do siebie, ułożone promieniowo czy zgrupowane w formie wyspy na środku konkretnej strefy.
Pamiętaj o komunikacji marketingowej
Mogłoby się wydawać, że ustawienie sprzętu nie ma żadnego związku z przekazem marketingowym klubu. Nic bardziej mylnego. Już na etapie projektowania stref w klubie, możemy zaplanować naszą komunikację marketingową – np. związaną z konkretnymi urządzeniami, ale też po prostu motywującą czy edukującą klubowicza w zakresie zasad panujących w klubie. Mogą to być plakaty, banery, rollupy, ale też tabliczki informacyjne, oznaczenia itp. W naszych projektach dla klientów często korzystamy z materiałów specjalnie przygotowanych przez Technogym Marketing Support.
Źródło: materiały prasowe marki Technogym/ ITP SA
Autor: Dominik Śliwowski, Członek Zarządu ITP S.A., General Manager marki Technogym w Polsce