W Gazecie Wyborczej w przededniu matur pojawił się arkusz maturalny z przykładowymi zadaniami egzaminacyjnymi z wychowania fizycznego. Celem akcji zainicjowanej przez Decathlon jest podniesienie rangi sportu w kształceniu młodych Polaków. Bo, jak podkreśla Decathlon, WF to przedmiot traktowany w naszej edukacji po macoszemu.
Zwolnienia z zajęć WF to plaga
Młodzi ludzie nie widzą w lekcjach WF wartości. Wychowanie fizyczne to w Polskich szkołach przedmiot drugiej kategorii. Dlaczego miałby być ważny dla uczniów, kiedy sam system edukacji nie traktuje go poważnie. Co więcej, same lekcje zamiast zachęcać do aktywności fizycznej często wręcz do niej zniechęcają. Tymczasem polskie dzieci tyją najszybciej w Europie.
Dlaczego uczniowie tak nie lubią WF-u?
Koszykówka, bieganie, siatkówka i piłka nożna – to na nich skupiają się typowe zajęcia z WF-u. A co z innymi dyscyplinami? Zwłaszcza indywidualnymi? Poza tym wychowanie fizyczne to nie tylko ruch i aktywność, ale także wiedza o dyscyplinach sportowych, ich zasadach, historii. To również anatomia, świadomość budowy i możliwości własnego ciała.
Potrzebne zmiany
Niestety, zamiast zapewniać młodym ludziom narzędzia do zdrowego życia w dorosłości, szkoła daje im sygnał, że to wszystko jest mało ważne. Przyszedł czas, by to zmienić. Tylko jak sprawić, by młodzi ludzie dostrzegli w zajęciach wychowania fizycznego realną wartość?
– Wywołani do tablicy, rzuciliśmy odpowiedź: poważnie traktowane są te przedmioty, które można zdawać na maturze. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić na nią WF
– odpowiadają Piotr Żarczyński i Tomasz Wiśniewski, kreatywni z agencji reklamowej Przestrzeń, pomysłodawcy kampanii Matura z WF-u.
Matura z WF-u?
– Tak, to nie żart. Naprawdę chcemy wprowadzić wychowanie fizyczne w poczet przedmiotów maturalnych. Temat traktujemy z pełną powagą, ponieważ kondycja fizyczna polskiego społeczeństwa jest dla nas niezwykle istotna – to kwintesencja misji naszej marki
– mówi Nils Swolkien, CEO Decathlon Polska.
– Dlatego uważamy, że sport powinien zyskać należną mu rangę w polskim systemie edukacji. Aktywność fizyczna powinna być częścią życia zdrowego społeczeństwa. Ale by tak się stało, odpowiednie postawy i nawyki trzeba kształtować już w młodości. Mamy świadomość, że to wielka zmiana całego systemu. Ale wierzymy, że musimy zacząć go zmieniać już dziś. Dlatego zachęcam wszystkich do podpisania petycji w tej sprawie – dodaje Swolkien.
Wychowanie do zdrowego życia
– Ostatnie lata bardzo mocno wpłynęły negatywnie na wiele aspektów życia człowieka, w tym również̇ na aktywność́ sportową. Najbardziej poszkodowaną grupą w tym aspekcie jest młodzież. Miesiące nauczania zdalnego odbiło się̨ nie tylko na rozwoju intelektualnym, ale również̇ fizycznym – mówi Paweł Rączka, prezes Fundacji Rozwoju Sportu.
– Dlatego chętnie dołączyliśmy do kampanii firmy Decathlon, która ma na celu „odczarowanie” zajęć́ z wychowania fizycznego i pokazanie, jak ważny jest prawidłowy rozwój fizyczny, zgodnie z maksymą „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Aby uczniowie mogli w pełni wykorzystać́ potencjał takiej formy poznawania aktywności sportowej, która pozwoli w nich zaszczepić́ pozytywne nawyki dbania o swoje zdrowie, poprzez ruch, zdrowe odżywianie i pielęgnację zdrowia psychicznego.
WF – ważna sprawa
Czy kampania mówiąca o aktywności fizycznej jest ważna? Zdecydowanie tak! – mówi prof. dr hab. Bartosz Molik, Rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
– Niski poziom aktywności fizycznej dotyczy osób w każdym wieku. Dlatego jednym z głównych celów Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie jest zachęcanie do podejmowania regularnej aktywności fizycznej już od najmłodszych lat. Tworzenie nawyku aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia, niezależnie od wieku, włączanie do działania całych rodzin, jest podstawowym elementem rozwiązania tego problemu. Zdecydowanie wpisuje się to w naszą strategię. Prowadzimy wiele działań w tym kierunku, dlatego zdecydowaliśmy się do dołączenie do kampanii. Kładziemy nacisk na promowanie sportu i całożyciowej aktywności fizycznej.
Akcja wystartowała
Akcja zbierania podpisów pod petycją wystartowała z końcem kwietnia, przed tegorocznymi maturami. Promują ją materiały video w digitalu, OOH (standard i non-standard), eventy w sklepach, a także influencerzy. Na łamach Gazety Wyborczej pojawił się także arkusz maturalny z wychowania fizycznego, a w centrum Warszawy – seria murali z ilustracjami autorstwa Tomasza Wiśniewskiego.
Partnerami akcji są: Polska Fundacja Sportu i Kultury, Akademia Wychowania Fizycznego Józefowa Piłsudskiego w Warszawie oraz Fundacja Rozwoju Sportu. Podpisy można składać na www.maturazwf.pl
Źródło: materiały prasowe