Gwałtowne pogorszenie nastrojów konsumentów

W kwietniu nastroje polskich konsumentów spadły do historycznego minimum. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, wyniósł w kwietniu -27,7 i był niższy o 28,7 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Tym samym osiągną najniższą wartość w historii pomiarów prowadzonych przez GfK od maja 2001 roku. Do tej pory najniższy poziom nastrojów odnotowano we wrześniu 2001 roku (-26,3).


W kwietniu wszystkie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich pogorszyły się:

  •  oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 8 p.p., z poziomu 6,1 do -1,9;
  • oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 40,1 p.p., z poziomu 4,2 do -35,9;
  • oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 66 p.p., z poziomu -4,3 do -70,3;
  • skłonność do zakupów – spadek o 0,9 p.p., z poziomu -1,9 do -2,8;W ogólnie bardzo negatywnych kwietniowych wynikach warto odnotować fakt, iż o ile istotnie spadły oceny bieżącej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, to wskaźnik skłonności do zakupów, na tle spadków pozostałych składowych barometru, zanotował spadek relatywnie niski. Może to wskazywać, iż w perspektywie krótkookresowej ten niewielki uszczerbek, jakiego na razie doznała konsumencka skłonność do zakupów, zostanie zachowany, co pozwoli, wraz z szybkim odblokowaniem gospodarki, na w miarę szybki powrót konsumentów do sklepów i odbudowę poziomów sprzedaży towarów i usług, w okolice wartości sprzed pandemii.

Źródło: materiały prasowe infoWire.pl
Fot. Donald Chodeva/Unsplash

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ