Pomimo ogólnopolskiej kwarantanny i zamkniętych obiektów sportowo-rekreacyjnych, Polacy nie rezygnują z aktywności fizycznej i ćwiczą w domu. W związku z tym na popularności zyskują treningi online. Podobno najchętniej korzystamy z treningów wzmacniających oraz z zajęć dla całych rodzin. Co ciekawe, czas izolacji sprzyja też budowaniu zdrowych nawyków i sprawia, że chętniej dbamy o prawidłową dietę.
W związku z epidemią koronawirusa, na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia, obiekty sportowe w Polsce zostały zamknięte do odwołania. Tym samym aktywność fizyczna z klubów fitness i siłowni, przeniosła się do domów, dzięki coraz bardziej popularnym treningom online, które wprowadziło wiele obiektów sportowych i sieci fitness. Z jakich form ruchu w obecnej sytuacji najchętniej korzystają Polacy? Program MultiSport postanowił przeanalizować aktywność swoich użytkowników w warunkach domowych.
– Ze zgromadzonych danych wynika, że blisko 37 proc. osób wybiera treningi online wzmacniające mięśnie, 25 proc. sięga po treningi umożliwiające wspólną aktywność z dziećmi, a 22 proc. ćwiczy, by poprawić wydolność organizmu – mówi dr Adam Waszkowski, dyrektor działu analiz Benefit Systems, firmy będącej twórcą programu MultiSport.
Ruch dla lepszej formy ciała i umysłu
Jak podkreślają eksperci aktywność fizyczna w czasie epidemii, wspiera nie tylko ciało, ale może wpłynąć pozytywnie także na umysł przytłoczony nagłą zmianą stylu życia.
– Zachwiany balans między życiem osobistym i zawodowym, izolacja fizyczna i społeczna, poczucie braku wpływu, a także ograniczenie rozrywek czy przyjemności, sprawiają, że umysł poddawany jest dużej presji. Warto ją konstruktywnie rozładować, np. starając się zachować namiastkę dotychczasowej rutyny. Dobrym pomysłem może być ułożenie planu dnia, który pomoże w rozgraniczeniu czasu pracy i relaksu. Jeśli ćwiczenia są dla nas naturalną formą spędzania czasu, warto kontynuować je także w czasie profilaktycznej izolacji lub kwarantanny, o ile nasze zdrowie nam na to pozwala. Dobrym rozwiązaniem jest także poszukiwanie nowych możliwości i zainteresowań. Jeśli nie czuliśmy się komfortowo, próbując nowych aktywności sportowych w warunkach offline, dziś możemy to zrobić w zaciszu swojego mieszkania. Ważne, abyśmy zaadaptowali się do tej nowej sytuacji i konstruktywnie zadbali w tym czasie o swoje ciało i umysł, a ruch jest do tego bardzo dobrym narzędziem – mówi Mateusz Banaszkiewicz.
Według badania MultiSport Index 2019 aktywność fizyczna jest elementem codziennej rutyny dla 19 proc. Polaków powyżej 15. roku życia, którzy ćwiczą co najmniej 5 razy w tygodniu. 64 proc mieszkańców Polski korzysta z ruchu przynajmniej raz w miesiącu. Z deklaracji osób badanych wynika, że aktywność fizyczna jest dla nich przede wszystkim sposobem na wsparcie zdrowia i poprawę samopoczucia. Nie dziwi więc fakt, że obecnie treningi online takie jak joga czy pilates, wspierające relaksację i prawidłową postawę, cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród 16 proc. Polaków podejmujących aktywność fizyczną w warunkach domowych.
– Aktywność fizyczna pobudza w organizmie wytwarzanie dopaminy i endorfin, czyli tak zwanych hormonów „szczęścia”. Co więcej, regularny ruch ma pozytywny wpływ także pracę mózgu – stymuluje m.in. pamięć, koncentrację i kreatywność. Wsparcie wydajności umysłowej może być szczególnie istotne w czasie zmienionych obecnie warunków pracy – czyli podczas tzw. home office. Aktywność fizyczna pomaga także w przeciwdziałaniu skutkom długotrwałego siedzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ choroby cywilizacyjne, w tym te wynikające z braku ruchu, nie poczekają na ustanie pandemii – dodaje psycholog zdrowia.
W czasie profilaktycznej izolacji Światowa Organizacja Zdrowia zaleca podejmowanie 150 minut umiarkowanej lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu.
Zdrowe nawyki i dieta
Ciekawą obserwacją wynikającą z analizy danych MultiSport, jest zwiększone zaangażowanie Polaków w obszarze budowania zdrowych nawyków oraz ich dbałość o dietę w czasie epidemii.
– Oprócz treningów online użytkownicy programu MultiSport mogą korzystać z miesięcznych wyzwań, które wspierają np. redukcję szkodliwych nawyków żywieniowych. W marcu 2020 r. te materiały edukacyjne cieszyły się dwukrotnie większym zainteresowaniem niż w lutym – zaznacza Adam Waszkowski. – Z kolei w ostatnich dwóch tygodniach marca, czyli czasie trwania ogólnopolskiej kwarantanny, użytkownicy pobrali dwa razy więcej zindywidualizowanych planów dietetycznych, niż w czasie pierwszych dwóch tygodni marca. Oznacza to, że w momencie, gdy spędzamy w domu więcej czasu, lub gdy częściej przygotowujemy domowe posiłki, chętniej dbamy o ich jakość i odpowiednie dopasowanie do potrzeb naszego organizmu.
W kwietniu twórca kart sportowych planuje uruchomienie kolejnych dodatków w postaci indywidualnych konsultacji trenerskich i dietetycznych online, internetowych warsztatów kulinarnych, czy kursów języka angielskiego.
Źródło: materiały prasowe
Fot. rob9040/Pixabay