Fitness i sport a ciemne dane. Co można z nimi zrobić?

Ciemne dane w fitness i sporcie
fot. Adobe_Zaleman

Wciąż mało korzystamy z ciemnych danych. Tymczasem ich analiza pomaga w personalizacji treningów, zapobieganiu kontuzjom i doborze oferty dla klientów.

Gromadzenie danych, które nie są wykorzystywane jest dość powszechną praktyką również w klubach fitness i sporcie. Te zasoby rosną, ponieważ nieustannie rozwijane są narzędzia do monitorowania użytkowników i przechowywania informacji o nich.

Ciemne dane – co to?

Tak zwane ciemne dane to zasoby gromadzone przez organizacje, które przetwarzają je w zwykłej działalności biznesowej, ale nie wykorzystują celów obejmujących m.in. uczenie maszynowe, analitykę biznesową lub monetyzację.

Ciemne dane możne jednak efektywnie wykorzystywać, bo sportowcy i miłośnicy fitnessu coraz częściej korzystają z urządzeń i aplikacji. Mierzą one m.in. czas treningu, tętno, spalane kalorie, a dane z nich są gromadzone i przechowywane. Wiele z nich pozostaje niewykorzystanych. Dlaczego?

Autorzy portalu mundurowe.info sugerują kilka przyczyn. Pierwsza to oczywiście brak umiejętności i narzędzi do analizy danych. Druga, to brak wystarczającej świadomości wśród podmiotów gromadzących dane. Ich właściciele i pracownicy często nie posiadają bowiem dostatecznej wiedzy w tym temacie. Tymczasem ciemne dane mogą przynieść sporo korzyści dla trenerów, miłośników fitness i sportowców.

Analizuj, poprawiaj i unikaj kontuzji

Skuteczna analiza pomaga zidentyfikować wzorce i trendy wpływające na wydajność i sportowe wyniki. Pomaga też zapobiegać kontuzjom choćby poprzez analizę czynników ryzyka, do których zalicza się m.in. liczbę kroków, tętno, ale też sen.

W przypadku dobrej analizy w razie nagłej potrzeby można zmienić trening i w ten sposób uniknąć kłopotów zdrowotnych.

Personalizacja a ciemne dane

Wiek, płeć, waga, ale też poziom codziennej aktywności to tylko podstawowe dane, na podstawie których można spersonalizować trening. Dostosowanie go do wymagań i możliwości każdego miłośnika i miłośniczki fitness jest podstawą, ale dobra analiza ciemnych danych dodatkowo to ułatwia.

Pomaga dobrać też programy fitness, a przez to osiągać lepsze rezultaty i pozytywnie wpływać na motywację do dalszych treningów.

To z kolei wpływa na lepsze zrozumienie zachowań klientów, ich upodobań i preferencji. Właściciele klubów mogą więc dokonać skutecznej segmentacji klientów, dopasowując spersonalizowane oferty do konkretnych grup.

Źródło: mundurowe.info, fot. AdobeStock/Zaleman

- REKLAMA -