Pozyskuj, utrzymuj, aktywizuj!

W branży fitness konkurencja stale rośnie, przez co marketing staje się coraz ważniejszy. Żeby się przebić, musisz się wyróżnić. Warto więc promować się w większej ilości kanałów komunikacji. Konto na Facebooku lub Instagramie ma już niemal każdy.

Co więcej, przekazy kierowane do odbiorców powinny być spersonalizowane oraz dwukierunkowe, by klienci mogli sami informować Cię, jakie są ich potrzeby. Kanałem komunikacji, który doskonale wpisuje się w taką rolę, jest email. Brzmi banalnie? A jednak pozwala on wyróżnić się spośród konkurencji, a na dodatek trafić na najbardziej prywatne miejsce w sieci – na skrzynkę odbiorczą. Przekonaj się, jak zbudować całoroczną strategię komunikacji z klientami, pozyskać nowych, a także aktywować tych, którzy już u Ciebie nie ćwiczą.

Zobacz, jak robią to najlepsi:

Początek roku – czas zbierania nowych klientów
W styczniu postaw przede wszystkim na pozyskiwanie nowych konsumentów. Według badań firmy Aterima aż 41% ankietowanych Polaków jako postanowienie noworoczne wybrało “schudnąć”, a 32% – “regularne ćwiczenia fizyczne”. Pozwól im je spełnić!

 

Zbierz informacje
Część osób poszukując odpowiedniego miejsca lub sprzętu do treningu, odwiedzi Twoją stronę internetową. Jedynie 2% internautów decyduje się na dokonanie zakupu podczas pierwszej wizyty na stronie. Spraw, by dla pozostałych 98% ta wizyta zakończyła się pozostawieniem danych do dalszej komunikacji, w której będziesz mógł stopniowo przekonywać ich do zainwestowania w siebie.
Jak tego dokonać? W systemach do email marketingu możesz w prosty sposób wykreować formularze zapisu do newslettera lub pop-upy, które należy zamieścić na stronie internetowej. To one sprawią, że wszyscy zainteresowani zgłoszą się do Ciebie sami.
Co ciekawe, informacje do komunikacji mailowej możesz zbierać również bezpośrednio w swoim klubie lub sklepie i to bez dostępu do Internetu. Wystarczy, że zostawisz w recepcji tablet z wgraną aplikacją FreshForm i zachęcisz odwiedzających klub po raz pierwszy, by wpisali w niej swój adres email.
Forma na lato – utrzymywanie zaangażowania
Biorąc pod uwagę, że w styczniu pozyskasz nowych klientów, to od lutego do mniej więcej czerwca trwać powinien proces angażowania ich w życie klubu. W końcu zależy Ci, by przedłużyli swój pierwszy karnet i stali się Twoimi stałymi klientami, prawda?

Witaj w klubie
Osoby, które właśnie zapisały się do klubu czy na siłownię, potrzebują poczucia pewnego rodzaju bezpieczeństwa. Zwłaszcza gdy nie wiedzą, jak poprawnie ćwiczyć lub używać profesjonalnego sprzętu. W tym zakresie system do email marketingu oferuje stworzenie automatycznych wiadomości, które idealnie nadają się na powitanie odbiorcy. Tworzy się je jak zwykłe maile, z taką różnicą, że nie wysyłasz ich za każdym razem sam. Są one wywoływane daną czynnością użytkownika lub upływem określonego wcześniej czasu. Takim wywoływaczem może być zapis do newslettera. Na adres, który trafi do Twojej bazy, zostanie wysłana wiadomość powitalna. Z raportu The welcome email wynika, że aż 88% automatycznych maili powitalnych, wysyłanych natychmiast po zapisie, jest otwierana. Dobre systemy do email marketingu, jak na przykład FreshMail – lider branży na polskim rynku, dają Ci możliwość stworzenia całych ścieżek automatycznych wiadomości, które będą wysyłać się np. raz w tygodniu. Tworząc je, zaoszczędzisz czas, ponieważ maile tego typu ustawia się tylko raz. Jest to doskonały sposób, by przywitać nowego odbiorcę i sprawić, by zaczął czuć się u Ciebie jak w domu.

Poniżej inspiracja od Smart Gym:

Co wysyłać?
Maile to nie tylko newslettery z ofertami handlowymi, które na dodatek, jak wiele osób błędnie uważa, wysyła się do wszystkich. Wiadomości, żeby były skuteczne, muszą dotyczyć potrzeb konkretnych klientów. Email marketing daje Ci takie możliwości, jak dzielenie odbiorców po lojalności lub częstotliwości odwiedzin w klubie, segmentowanie po płci, dobieranie zawartości pod zainteresowania i wiele, wiele innych. Dzięki temu inne treści lub oferty możesz przygotować dla stałych klientów, a co innego dla ćwiczących rzadko lub dopiero zaczynających. Na przykład do osób, które kupiły karnet, lecz rzadko trenują, możesz wysyłać artykuły, w których jest napisane, że tylko regularne ćwiczenia przynoszą efekty.
A poniżej mail od Smart Gym skierowany tylko do segmentu kobiet. Warto zwrócić uwagę na to, że jest w nim zawarta prośba o odpowiedź na ankietę. W ten sposób masz szansę poznać opinię użytkowników i cały czas rozwijać jakość swoich usług. Tak samo, jak zadając po prostu pytania ze wskazaniem adresu, na który klienci mogą odpisać.

 

Kończący się karnet
Z Twojego punktu widzenia najważniejszymi odbiorcami będą ci, którym w najbliższym czasie kończy się karnet. W systemie do email marketingu możesz ustawić automatyczne wiadomości z przypomnieniem, które zostaną wysłane każdemu np. na miesiąc i na tydzień przed upłynięciem terminu. Jeżeli chcesz zwiększyć szansę na przedłużenie karnetu, możesz zaoferować krótkoterminową promocję. Poinformuj odbiorcę, że otrzyma lepszą ofertę, jeżeli w ciągu np. dwóch dni zdecyduje się na przedłużenie umowy. To zmotywuje klientów do podjęcia szybkiej decyzji.

 

Wyzwania na lato dla właścicieli klubów
Mniej więcej od końca czerwca do początku października trwa okres wakacyjny. Jest ładna pogoda, wiele osób wybiera aktywność pod gołym niebem, a część wyjeżdża z miasta. W tym czasie wiele osób postanawia nie przedłużać lub zawiesić swój karnet. Ułatw im to, przygotowując na stronie informacje, jak tego dokonać i na jakich warunkach. Informować możesz o tym w mailu, tak jak poniżej:

Wszystko po to, by klienci mieli dobre doświadczenie z Twoim klubem i po urlopie lub po okresie letnim chętnie do Ciebie wrócili.

Wraca zima, wracają klienci
Z nadejściem października coraz więcej osób powraca do klubów. Oprócz stałego powiększania bazy odbiorców i trwałej komunikacji podtrzymującej zaangażowanie, zawalcz o tych, którzy je utracili.
W systemie do email marketingu stwórz segment osób, które dawno nie otworzyły Twojego maila. Często będą to osoby, które nie przedłużyły karnetu. Spraw, by znowu zainteresowali się Twoim klubem. W email marketingu robi się to np. za pomocą intrygującego tematu:

Osoby, które otworzą wiadomość, automatycznie wypadną z segmentu tych nieaktywnych. Możesz więc kontynuować i dalej wysyłać podobne treści:

W podobnej kampanii, ale dla innej branży, specjaliści FreshMaila aktywowali prawie 10% odbiorców firmy Dr Tusz, którzy przez trzy miesiące nie otwarli wiadomości od tego nadawcy.
Kiedy już większa liczba osób z segmentu tych, co nie przedłużyli karnetu, otwiera wiadomości, przeprowadź kampanię mającą zachęcić do powrotu.

Podsumowując…
…w biznesie, tak jak w treningu, liczy się systematyczność. Za pomocą email marketingu zbudujesz trwałą komunikację z klientami, a także pozyskasz nowych i aktywujesz tych, którzy już wcześniej korzystali z Twoich usług. Powodzenia!

- REKLAMA -