Tylko około 40 proc. użytkowników i użytkowniczek wraca do aplikacji fitness i zdrowie instalowanych zaledwie 24 godziny wcześniej. Z drugiej strony zainteresowanie aplikacjami rośnie. Tylko w 2022 r. ich twórcy zarobili ponad 1,6 mld dolarów.
W roku 2021 do aplikacji fitness po 24 godzinach wracało dwóch na 10 użytkowników i użytkowniczek. W 2022 r. było już czterech na 10. Dzieje się tak, mimo, że koszty opłat za aplikacje rosną. W trzecim kwartale 2022 r. wzrosły trzykrotnie, przy jednoczesnym wzroście cen abonamentów.
Ceny rosną, sprzedaż gadżetów także
Stosunkowo wolno rosną ceny rocznych subskrypcji, na których dostawcy aplikacji zarabiają najwięcej (niemal połowę). To oznacza, że powiększa się grono użytkowników i użytkowniczek wykupujących abonamenty. Twórcy raportu „The State of Health & Fitness App Market 2023” zauważają, że na zainteresowanie aplikacjami wpływa m.in. popularność gadżetów. Zaliczają się do nich m.in. smartwatche i opaski monitorujące.
W 2022 r. na całym świecie korzystało z nich ponad 190 mln użytkowników, czyli dwa razy więcej niż pięć lat wcześniej. W Stanach Zjednoczonych, Norwegii, Islandii, Irlandii i Nowej Zelandii z tzw. inteligentnych zegarków korzysta kilkanaście procent mieszkańców. – To bardzo mocno wpływa zarówno na rynek aplikacji zdrowotnych, jak i całego ekosystemu urządzeń do monitorowania zdrowia. Bo jeśli ktoś posiada smartwatcha, to ma też aplikację, często opaskę do monitorowania tętna, inteligentną wagę, pulsoksymetr, etc. – zauważa Filip Kałas, dyrektor dywizji w Komputronik.
Jakich aplikacji używamy?
Aplikacje fitness i zdrowie liczą kalorie, pomagają w domowych ćwiczeniach, ale też uczą medytacji lub pomagają kontrolować cykl miesiączkowy. W ostatnich dwóch latach wzrosło też zainteresowanie aplikacjami poświęconymi bieganiu, jeździe na rowerze i turystyce pieszej.W połączeniu z zainteresowaniem fitnessem, przynosi to im duże zyski. W 2022 r. twórcy aplikacji dla tego segmentu rynku zarobili globalnie aż 1,6 mld dolarów. Rok wcześniej ich zyski sięgnęły 1,4 mld dolarów, w roku 2020 – 1,1 mld dolarów.
Producenci aplikacji przyzwyczaili klientów do regularnych premier swoich produktów. Spora część użytkowników wymienia swoje smatwatche nawet co trzy lata.
Aplikacje fitness w przyszłości
Najpopularniejsze aplikacje pokazują użytkownikom i użytkowniczkom proste ćwiczenia, które nie wymagają korzystania z zaawansowanego sprzętu. Cenią oni i one też aplikacje dające im element rywalizacji, wyzwania i nagród. Popularne programy składają się też z treści tworzonych przez innych użytkowników, odnoszących sukcesy w swojej dziedzinie, lub stylizowane na takie przez samych twórców.
Na wzrost zaawansowania aplikacjami z pewnością wpłynie rozwój sztucznej inteligencji. Wiąże się to z potrzebą personalizacji treści przez osoby korzystające z programów do ćwiczeń, układania diety itp. Z drugiej strony użytkowniczki i użytkownicy nie są zbyt wierni tym programom. Najczęściej porzucają je po około dwóch miesiącach.
Źródło: mediatrends.pl