Nowe technologie w klubowej rzeczywistości

0
88 wyświetleń

Nowe technologie to jeden z tych tematów, które pojawiają się w rozmowach na targach, konferencjach, w prezentacjach i publikacjach. Pytanie, na ile są tylko świetnym tematem rozmów biznesowych i artykułów, a na ile funkcjonują na co dzień w klubowej przestrzeni. O wypowiedzi poprosiłam przedstawicieli kilku firm dystrybucyjnych, którzy mają w swojej ofercie urządzenia wykorzystujące owe nowe technologie.

Opracowała Dorota Warowna

NARZĘDZIA DLA OPERATORÓW KLUBÓW
Zacznijmy od możliwości, jakie oferuje nowoczesny sprzęt do treningu właścicielom
i osobom zarządzającym klubami. ‒ Wszystko zależy od tego, czy mówimy o konkretnych
urządzeniach, czy całym systemie. Nasze bieżnie z konsolą UNITY posiadają np. możliwość
połączenia ze sobą do czterech bieżni w klubie i ścigania się w czasie rzeczywistym.
Wszystkie urządzenia z linii Skill mają specjalne aplikacje, pozwalające na prowadzenie
nowoczesnych zajęć grupowych. Widząc zmieniający się kierunek branży fitness,
TECHNOGYM wychodzi naprzeciw inwestorom i proponuje rozwiązania przyciągające
klubowiczów do oferty klubu poprzez rywalizację, wzajemną motywację oraz zabawę –
mówi Michał Ryters, Key Account Manager w ITP SA. oficjalnego przedstawiciela TECHNOGYM.
– System MyWellness Cloud daje trenerom możliwość dokładnego uzupełniania
profilu klubowicza, co pozwala na tworzenie planów treningowych idealnie skrojonych pod
każdego ćwiczącego. System Team Beats z monitoringiem tętna pozwala instruktorowi
na lepsze dopasowanie tempa ćwiczeń do uczestników zajęć oraz motywowanie ich do
osiągania lepszych wyników. Jest w czym wybierać. Marcin Piestrzyński, wiceprezes zarządu
firmy Matmarco, dystrybutora m.in. marek Keiser i Precor na polskim rynku, zwraca uwagę
na fakt, że nowe technologie to przede wszystkim ułatwienie zarzą-dzania, zwiększenie
wydajności operacyjnej poprzez monitorowanie wykorzystania wyposażenia klubu oraz
jego aktualnego stanu technicznego (nawet online), co prowadzi do maksymalizacji jego
czasu zużycia, a tym samym zwiększenia satysfakcji klientów. To także monitorowanie
optymalnego wykorzystania pomieszczeń i powierzchni klubu, określanie zapotrzebowania
na różne usługi wewnątrz klubu (pozwala to na wykorzystanie jego najważniejszych
atutów oraz wprowadzanie różnych nowości, co finalnie pozwala na m.in. zwiększenie dodatkowych dochodów). To wreszcie promocja klubu jako marki. Nowe technologie to również cała sfera działalności trenerskiej (z monitorowaniem aktywności treningowej klientów) – wymienia Marcin Piestrzyński.
‒ Poza wszelkimi najnowocześniejszymi technologiami multimedialnymi uatrakcyjniającymi
sam trening, urządzenia firmy SportsArt posiadają funkcjonalności, które
nie występują nigdzie indziej. Taką funkcjonalnością jest np. technologia ECO-POWR™,
która umożliwia generowanie prądu na standardowym klubowym sprzęcie cardio
i wprowadzanie go do wewnętrznej klubowej instalacji elektrycznej – opowiada Żaneta Lewandowska, Dyrektor Operacyjny IMG.SA.
‒ Sama technologia zamiany prądu stałego na zmienny i połączenie z siecią elektryczną
są całkowicie bezproblemowe i odbywają się wyłącznie poprzez podłączenie urządzenia do gniazda elektrycznego. Generowany prąd jest natychmiast zużywany przez inne odbiorniki
(np.: lodówki, telewizory, sauny, oświetlenie itp.) pracujące w klubie i tym samym powoduje
zmniejszenie na zapotrzebowanie prądu dostarczanego z elektrowni. W zależności od
liczby urządzeń ECO-POWR™ oszczędności na rachunkach za prąd mogą wynieść nawet
kilkanaście tysięcy rocznie.
Zdaniem Lewandowskiej, wbrew pozorom nie same oszczędności są tutaj najważniejsze.
‒ Poprzez współpracę urządzeń ECO-POWR™ z inną naszą technologią ‒ WATA
(Wat Accumulation Target Application) ‒ dajemy naszym klientom możliwość oddawania
klubowiczom równowartości wygenerowanych przez nich watogodzin. Każdy klubowicz
posiadający aplikację WATA w telefonie może sam zbierać wygenerowane przez siebie
Wh (watogodziny) i wymieniać je w klubie na odżywki, wodę, kawę czy inne produkty
ze sklepu. Oprócz tego klub dostaje do ręki praktycznie gotowy program lojalnościowy. Może
zachęcać klubowiczów do uczęszczania do klubu w preferowanych godzinach lub dniach
poprzez odpowiednie punktowanie każdej odzyskanej Wh o określonej godzinie. Klub
może w ten zyskać dla siebie klientów, którym zależy na środowisku i ochronie klimatu,
ponieważ generowany przez klubowiczów prąd jest najczystszą postacią prądu z odnawialnych źródeł energii (OZE) – tłumaczy Lewandowska.
‒ Z punktu widzenia właściciela i menedżera klubu niezwykle ważne jest, by maszyny
treningowe na siebie zarabiały, czyli po prostu były użytkowane – mówi Wojciech Śmielak,
współwłaściciel TOP-GYM. ‒ Dostępne technologie w chmurze (np. Halo zaprezentowana
przez Life Fitness w 2018), generują proaktywne komunikaty na temat obłożenia
każdej podłączonej do internetu maszyny, zbliżającej się dacie przeglądu oraz zawierają
informacje, które urządzenia są najbardziej eksploatowane i wówczas sugerują ich przestawienie. Często też dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu menedżerowie dostają informacje o konieczności przeprowadzaniu przeglądu technicznego czy usterce. Inne
przydatne dostępne funkcje to możliwość automatycznych aktualizacji oprogramowania
maszyn cardio przez internet oraz zaprogramowanie urządzeń treningowych, by
włączały i wyłączały się o danej porze oraz automatycznie wyłączały, gdy nie są używane,
dzięki czemu obiekty fitness mogą zaoszczędzić wydatki na energię elektryczną – tłumaczy
Śmielak.

WACHLARZ MOŻLIWOŚCI DLA KLIENTA KLUBU
‒ Generalnie najważniejszy jest klient. Z uwagi na niego muszą być spełnione dwa
podstawowe warunki – musi się on dobrze czuć w klubie i widzieć efekty swojej pracy.
Technologie mu to ułatwiają, zapewniając motywację (np. wyznaczanie celów treningowych
i ich realizacja z ciągłym monitoringiem ‒ także poprzez współpracę z aplikacjami
firm trzecich), rozrywkę (internet, TV, współzawodnictwo, wirtualne trasy itp.) oraz komunikację z klubem na każdym poziomie – opowiada Marcin Piestrzyński. ‒ Skupiamy
się tylko na rozwiązaniach programowo- sprzętowych znanych z cardio, ale nowoczesne technologie to także nowe typy maszyn siłowych, nowe konstrukcje znanych
urządzeń, czy sprzęt posiadający funkcje diagnostyczne (np. pomiary mocy w sprzęcie
siłowym). To wszystko są narzędzia dla klientów i pośrednio dla trenerów.
Zdaniem Żanety Lewandowskiej, dzięki nowoczesnym urządzeniom każdy klubowicz
powinien mieć możliwość samorealizacji treningowej. Powinien mieć zdolność dostosowania
urządzenia do własnych potrzeb pod kątem ergonomii, nadzoru i dostosowania
treningu. ‒ Nowoczesny sprzęt powinien móc dostosować się do różnej wagi ćwiczącego,
do jego wzrostu, zasięgu ramion, długości kroku, ale także do całkowicie spersonalizowanego
programu i preferencji ćwiczeń (np. Custom Interval Programming) – wymienia Lewandowska.
‒ Każde urządzenie marki TECHNOGYM daje możliwość śledzenia swoich rezultatów
treningowych w czasie rzeczywistym. Nowoczesny sprzęt daje zupełnie inne możliwości
ćwiczeń niż kiedyś poprzez rywalizację, do której wyników możemy powrócić w każdej
chwili. System MyWellness Cloud umożliwia klubowiczom prowadzenie dzienników treningowych, korzystanie z biblioteki treningów i ćwiczeń. Na wielu urządzeniach możemy
ćwiczyć na kilka sposobów, np. SkillRun daje możliwość biegania jak na tradycyjnej bieżni,
pchania sań czy treningu ze spadochronem, SkillMill to urządzenie o zaokrąglonym pasie
biegowym, stworzone do treningów interwałowych, które przebojem weszło na rynek światowy – opowiada Michał Ryters. ‒ To, co daje nowoczesny sprzęt treningowy, możemy podzielić na dwie grupy: uatrakcyjnienie treningu, czyli rozbudowane funkcjonalności w zakresie rozrywki (Entertainment), możliwość oglądania kanałów streamingowych
na maszynach, przeglądanie serwisów społecznościowych, czy wreszcie
korzystanie z wirtualnych kursów LifeScape – treningu w najpiękniejszych zakątkach
świata (cardio Life Fitness) i rywalizacja online, np. dzięki aplikacji RunSocial – to wszystko
znacząco zwiększa motywację klientów końcowych, dzięki kreowaniu unikalnych
doświadczeń treningowych – mówi Wojciech Śmielak. ‒ Druga grupa to monitorowanie
treningu na bieżąco na urządzeniach mobilnych z dowolnego miejsca, dzielenie się aktywnością na różnych portalach, ale też kontakt z trenerem personalnym, który układa
indywidualne plany treningowe, monitoruje je na bieżąco i widzi postępy swojego klienta.

POTENCJAŁ ODKRYTY CZY JESZCZE NIEZAUWAŻONY?
Czy właściciele klubów, inwestorzy, osoby zarządzające w Polsce widzą potencjał, który
tkwi w nowych technologiach?

O tym na łamach aktualnego wydania Magazynu Fitness Biznes. Przystąp do Klubu Czytelnika, wtedy masz zagwarantowaną dostawę każdego wydania na twoje biurko.

Fot. stock.adobe.com

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ