Marketing małego biznesu

0
88 wyświetleń

Według szacunków IXP Marketing, każdego roku na światowy rynek wprowadzanych jest 21 tysięcy nowych marek, jednak niecały rok później 70 procent z nich wypada z gry. Statystyki są nieubłagane, ale dobre przygotowanie może zwiększyć szanse na to, że nasz biznes nie znajdzie się w tych siedemdziesięciu procentach.

Magdalena Rodak-Dębowska

Nie na wszystko zawsze mamy wpływ. Sukces to wypadkowa wielu czynników, w tym zewnętrznych, które od nas nie zależą. Zmiany prawne, podatkowe, zmiany ekonomiczne
i pojawienie się konkurencji tuż za rogiem powoduje, że nasz misterny plan może lec
w gruzach. Tak czy inaczej wszystko zbliża nas do tego, że niezbędne jest odrobienie zadania
domowego i przygotowanie mocnych fundamentów, które przetrwają ewentualne
zawieruchy. Częścią z tych fundamentów są zaplanowane działania marketingowe.
Zgodnie z tytułem ten tekst jest przeznaczony głównie dla małych podmiotów na rynku,
takich jak trenerzy personalni prowadzący własną działalność, czy biznesy oparte na
prowadzeniu butikowego studia treningów personalnych, pilatesu lub jogi. Na przepełnionym rynku trenerskim nie wystarczy już być dobrym, a nawet najlepszym w prowadzeniu treningów, dobrze jeszcze posiadać umiejętności:
– budowania rozpoznawalnej marki,
– zwiększania przewagi konkurencyjnej,
– docierania do potencjalnych klientów,
– pozyskiwania podopiecznych,
– prowadzenia przynajmniej podstawowych działań marketingowych.

Jeśli twoi konkurenci będą realizować te procesy, zdecydowanie cię wyprzedzą. To możliwe nawet wówczas, jeśli będą posiadać mniejsze kwalifikacje i kompetencje do prowadzenia treningów niż ty.

Każdy może założyć firmę, nie każdy potrafi zbudować markę
Im mniejsza firma, tym znaczenie marki osobistej większe. Marka osobista ma również ogromne znaczenie w przypadku usług świadczonych bezpośrednio przez człowieka.
Jeżeli chcesz prowadzić skuteczny marketing usług trenerskich, to zacznij komunikować
korzyści płynące z twojej oferty, a nie tylko cechy treningów czy składowe studia
treningowego. Na przykład: „Dzięki moim treningom odzyskasz radość życia, założysz
wymarzone jeansy, poczujesz się silniejszy”, zamiast: „Prowadzę najlepsze treningi w mieście”.
Jeśli potrafisz wskazać korzyści, nie będziesz zmuszony do konkurowania jedynie ceną. Twoja marka powinna być obietnicą rozwiązania ludzkich problemów, zrealizowaniem ich potrzeb, często nawet tych nieuświadomionych.

Jak budować markę?
Marka to nie jest jedynie logo. To wyobrażenie w głowie klienta/podopiecznego na twój temat, na temat twojej marki osobistej czy marki twojego studia treningowego. Na
markę składa się zestaw cech, emocji, które wyróżniają cię na rynku i budują przewagę
konkurencyjną, wpływając również na przywiązanie ludzi. Budowanie marki to wielokanałowy, zintegrowany, ciągły proces polegający na komunikowaniu unikalnej propozycji sprzedaży,
wartości, które marce przyświecają, tak aby oczekiwany obraz utkwił w głowach
odbiorców. Silna marka charakteryzuje się tym, że ma wpływ na swoich odbiorców, a to oznacza również wpływanie na zachowania najważniejsze dla twojego biznesu, czyli decyzje
zakupowe. W budowaniu silnej marki warto skupić się na tym, aby być wyrazistym,
autentycznym, spójnym, wiarygodnym, czyli godnym zaufania, oraz rozpoznawalnym
chociażby w małym gronie potencjalnych klientów. Coraz trudniej mówić o tym,
jak wyróżnić się na rynku, bo chciałoby się zaśpiewać: „ale to już było”. Kluczowa zaczyna
być wyrazistość, która nie pozwoli przejść obojętnie i wpłynie na zapamiętanie marki. Świadomość, znajomość marki jest przecież na górze lejka sprzedażowego.

Identyfikacja marki
Zachowanie spójności w elementach identyfikacji marki jest niezbędne w budowaniu świadomości brandu. W przypadku marki osobistej twoje imię i nazwisko, a w przypadku biznesu – nazwa, logotyp, kolorystyka utrwalane w konsekwentny sposób we wszystkich materiałach, twoich mediach, to konieczność. Jeśli biznes opiera się w głównej mierze na twojej osobie, zakładka „O mnie” na stronie internetowej może mieć kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z twoich usług. Według guru personal brandingu, Dana
Schawbela, ludzie na blogach nie czytają tak często postów, jak zakładkę „O mnie”.
Użytkownik, zapoznając się z bio, wyciąga pierwsze wnioski na temat twojej marki. Im
bardziej wiarygodnie w tym miejscu wypadniesz, im większe wzbudzisz zaufanie,
tym większe szanse na zaangażowanie użytkownika i chęci skorzystania z twoich usług. Dobrze napisane bio powinno odpowiadać na pytania: Jaki masz cel? Kim są
twoi odbiorcy? Jakie problemy rozwiązujesz? W czym jesteś lepszy? Zdefiniuj twoje najważniejsze kompetencje, które chcesz komunikować i być z nimi kojarzony. Określ
obszary eksperckie – to, w czym naprawdę świetnie się czujesz.

Kim są twoi klienci?
Ciąg dalszy artykułu w najnowszym wydaniu Magazynu Fitness Biznes, które możesz otrzymać w ramach członkostwa w Klubie Czytelnika.

Fot. stock.adobe.com

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ