Dlaczego wiosłowanie?

0
190 wyświetleń

Czy twój klub jest gotowy na kolejną rewolucję w treningach grupowych?

Kiedy Debra Strougo Frohlich razem z mężem Erikiem Von Frohlich otwierała w 2014 roku Row House w Nowym Jorku, nie miała pojęcia, że ich koncept franczyzowy tak błyskawicznie zyska na popularności. Ale wiedziała, jak można zrobić dobry trening na wiosłach. Jednak już w połowie 2019 roku Frohlichowie mieli 250 działających klubów na terenie USA‒ i kolejną setkę czekającą na otwarcie przed sylwestrem.

‒ Oferowaliśmy zajęcia ze spinningu, pływania, bootcampy, CrossFit i SAQ (speed, agility, quickness ‒ prędkość, zwinność, szybkość), ale żadne z nich nigdy nie cieszyły się takim powodzeniem i nie dawały takich rewelacyjnych wyników jak u uczestników, którzy zdecydowali się na wiosłowanie na ergometrach ‒ opowiada.
Row House to niejedyny klub wioślarstwa stacjonarnego błyskawicznie przyjmujący się na rynku. W miastach całego kraju butikowe kluby skupiające się na tym rodzaju wysiłku angażującym całe ciało rosną jak grzyby po deszczu.

CITYROW, iRow, LitMethod, GoRow i inne placówki specjalizujące się w wioślarstwie stacjonarnym z dużą dynamiką zapełniają krajobraz fitness. Kluby wielospecjalistyczne chcące dotrzymać kroku trendom muszą wziąć to pod uwagę. Przy rosnącej, szczególnie wśród millenialsów i członków pokolenia Z, popularności treningów grupowych (small-group training, SGT), kluby nie mogą nie reagować na potrzeby klientów. A całość świetnie podsumowuje Raport Treningów Fitness IHRSA: niemalże połowa członków pokolenia Z (w wieku od 6 do 17 lat) była w 2016 roku zapisana na zajęcia SGT; millenialsi z kolei stanowili 37,4 proc. wszystkich uczestników SGT. Z kolei Profile Sukcesu IHRSA podają, iż w tym roku 18 milionów użytkowników klubów fitness ‒ czyli 26,6 proc. wszystkich konsumentów usług tej kategorii ‒ zapisało się na SGT.

To przemawia do wszystkich

Jednym z czynników wpływających na popularność wioślarstwa jest niska bariera wejścia ‒ jest to sport odpowiedni dla niemalże każdej grupy wiekowej.
‒ Na początku wydawało się, że to osoby starsze i mniej wysportowane będą najbardziej zainteresowane nisko obciążającymi ćwiczeniami wykonywanymi w płaszczyźnie poziomej ‒ wyjaśnia Frohlich. ‒ Zdaliśmy sobie jednak sprawę, że wioślarstwo daje się łatwo dostosować do potrzeb wszelkiego rodzaju klientów ‒ od triatlonistów w życiowej formie, szukających mądrego treningu uzupełniającego, po osoby ze złamaniami zmęczeniowymi lub innymi problemami w obrębie stawów kolanowych, skokowych lub stóp, chcące wykonać mocny trening, nie obciążając jednak bolesnych regionów.

Wioślarstwo stanowi element zajęć CrossFit, Orangetheory Fitness i innych popularnych systemów treningowych o wysokiej intensywności, ale nie wiąże się z poziomem obciążenia fizjologicznego narzucanym przez inne rodzaje ćwiczeń HIIT.
‒ To właśnie stanowiło główny czynnik, który braliśmy pod uwagę opracowując koncepcję grupowych zajęć wioślarskich dla Row House ‒ mówi Frohlich. ‒ Ludzie zaczynali zdawać sobie sprawę, że inne programy niekoniecznie pozwalają im uzyskać oczekiwane wyniki bez bólu.

Wychowanie do zajęć grupowych

Koncepcje treningowe często wyrastają najpierw w cieplarnianych warunkach butikowych klubów fitness, zanim trafią do głównego nurtu. Wioślarstwo stacjonarne mogło się jeszcze nie przyjąć w niektórych z większych klubów, ale rozrost specjalizujących się w ergometrach placówek butikowych wzbudził już ich zainteresowanie i przyciągnął uwagę producentów sprzętu. Za przykład może tu służyć Concept2, Inc., producent marki wybranej przez Row House z siedzibą w Morrisville w stanie Vermont.

Firma od lat wypuszczała na rynek innowacyjne maszyny do ćwiczeń, od ergometru dla wioślarzy w 1981 roku po obecnie oferowaną szeroką gamę modeli do użytku komercyjnego i domowego. Tracy Desrocher, szefowa sprzedaży dla segmentu komercyjnego i rządowego, mówi, że jej firma zaobserwowała wzrost popularności wioślarstwa w całym kraju. Potwierdzają to dane sprzedażowe. Statista, portal statystyczny, informuje, że sprzedaż hurtowa wszystkich marek ergometrów wioślarskich w USA osiągnęła w 2018 roku rekordowy pułap 85,8 miliona dolarów.

‒ Przy obecnym wyższym poziomie wiedzy, osoby, którym zależy na wydajnym treningu, skłaniają się ku wiosłowaniu. Dziś widuje się to we wszystkich rodzajach klubów ‒ mówi Desrocher. ‒ Kluby reagują na to zapewnieniem dostępności właściwego sprzętu. W przeszłości miały jeden lub dwa ergometry wioślarskie ‒ teraz typowa jest „flota” licząca 4‒10 maszyn.
Z biegiem czasu sprzęt wioślarski stawał się coraz bardziej złożony, ale nie to Desrocher uważa za główny powód narastającej fali popularności.
‒ Jest to bardziej związane z faktem, że sportowcy, trenerzy i osoby lubiące ćwiczyć lepiej rozumieją, jakiego rodzaju trening można wykonać na ergometrze wioślarskim ‒ wyjaśnia.

Połączenie zajęć grupowych i ergometrów wioślarskich zwiększyło obciążenie mechaniczne maszyn, które do tej pory wykorzystywane były sporadycznie. Desrocher zauważa, że firma Concept2, która od dawna była zwolennikiem zajęć grupowych, stosownie do tego projektuje swój sprzęt. ‒ Od zawsze budowaliśmy wytrzymałe urządzenia będące w stanie zapewnić wysoki i stały poziom użytkowania. Reagowanie na bodźce płynące z rynku wymaga również dostarczenia technologii kluczowych dla systemu treningów grupowych. Trenerzy, kluby i konsumenci oczekują możliwości śledzenia danych zarówno w krótkim, jak i w długim okresie.

‒ Obserwujemy rosnące zainteresowanie mierzalnymi danymi treningowymi ‒ mówi Desrocher. ‒ Nasz Monitor Aktywności pozwala sportowcom śledzić postępy na drodze do założonych celów. Bezprzewodowa łączność z platformami śledzącymi tętno i poziom wytrenowania umożliwia sportowcom i trenerom łatwy dostęp do informacji zwrotnych dotyczących wykonanych treningów.

Ciąg dalszy artykułu przeczytasz w najnowszym wydaniu Magazynu Fitness Biznes dostępnym do 25 stycznia 2020 online. Możesz również przystąpić do Klubu Czytelnika i otrzymywać swój egzemplarz czasopisma do klubu lub domu.

Jim Schmaltz, Club Business International, Tłumaczenie Barbara Kierzkowska
Zdjęcia Club Business International

IHRSA oraz Club Business International wyraziły zgodę na publikację materiału.

 

- REKLAMA -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ